Met filterlijsten tover je in een handomdraai de juiste mediaresultaten tevoorschijn. Handig als je rapportages maakt die wekelijks of maandelijks terugkomen.

Wanneer je inlogt in je Mediaweb dashboard krijg je alle clippings die we voor je gevonden hebben op chronologische volgorde te zien. Met een beperkt aantal artikelen zal dat voldoende overzicht bieden, maar wanneer het om veel artikelen gaat en je te maken hebt met meerdere zoekopdrachten, dan biedt de filterfunctie de mogelijkheid om overzichten op maat te creëren.

Selectie maken en verfijnen
Allereerst kun je filteren op de zoekopdrachten die voor jouw account zijn ingesteld. Wanneer je een rapportage maakt, gaat het vaak over een bepaald tijdvak. In Mediaweb kun je kiezen om artikelen uit een vaste periode te laten zien, zoals de laatste maand of laatste week maar je kunt ook zelf een periode instellen waarin de artikelen toegevoegd of verschenen moeten zijn.

Om je selectie verder te verfijnen, wil je misschien ook instellen uit welke media de artikelen afkomstig zijn. Bijvoorbeeld alleen de artikelen die online of op social media zijn verschenen, of juist heel specifiek: alleen printartikelen uit de Telegraaf. Binnen de resultaten kun je met de zoekfunctie je selectie nog specifieker maken. Zo kun je filteren op een bepaalde campagne of een woordvoerder.

Wanneer je in Mediaweb handmatig sentiment hebt toegevoegd aan je artikelen, kun je ook hierop filteren. Zo kun je een overzicht maken van artikelen met een bepaald sentiment, of het gebruiken om te zien welke berichten nog beoordeeld moeten worden.

Filters opslaan
Filters die je vaker gaat gebruiken, kun je in Mediaweb bewaren als filterlijst.  Je kunt ze markeren als privé filterlijst, zodat ze alleen voor jou zichtbaar zijn, maar ook als gedeelde filterlijst. Je collega’s kunnen er dan ook gebruik van maken.

Maak je gebruik van de nieuwsbriefmodule in Mediaweb? Dan kun je de filterlijst ook gebruiken als input om rubrieken van je nieuwsbrief automatisch te vullen. Zo houd je je collega’s en andere stakeholders makkelijk op de hoogte van de laatste artikelen die over jouw merk in de media zijn verschenen.

Maak het jezelf makkelijk
Je kunt vast zo een paar filterlijsten bedenken die handig zijn om in jouw organisatie snel overzichten en rapportages te maken en trends te signaleren. Heb je even tijd over? Ga er dan even voor zitten om Mediaweb handig in te richten. Je zult er veel profijt van hebben.