Radio en televisie monitoring
Ben je benieuwd naar waar, wanneer en ook welke zenders jouw merknaam uitspreken in verschillende radio- en tv-shows die ons land kent? Gemiddeld gebruikt een Nederlander ongeveer 8 uur per dag aan media. Dit kan zijn radio, televisie of podcasts. Met dit in ons achterhoofd is het natuurlijk onwijs handig als we deze media kunnen monitoren en analyseren van bepaalde vermeldingen. Hoe werkt radio en televisie monitoring en wat kan het voor mijn merk en/of bedrijf betekenen? Wij leggen het je hieronder uit!
Analyseren van radio- en televisieprogramma’s
Alle nieuws en actualiteitenprogramma’s aangeboden op de radio en tv worden gemonitord en automatisch omgezet in tekst. Met nieuwe technieken zijn wij in staat om de data zo op te slaan, te indexeren en te filteren dat we verschillende analyses kunnen uitvoeren.
Onderwerpen, personen, merknamen noem maar op, alle woorden en onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw organisatie of merk zijn direct vindbaar. Het overzicht vertelt je meer over wanneer een merk, onderwerp op persoon voorbijkomt. Maar misschien nog belangrijker, in welke context wordt dit gebruikt?
Met radio en televisie monitoring door de Media Info Groep zie je niet alleen op welke zender jouw organisatie te horen was maar ook ontvang je het fragment. Wel zo handig!
Strategie
Wanneer de data voor jouw organisatie beschikbaar is kan je crossmediale analyses maken. We kijken bijvoorbeeld naar de PR-waarde maar ook naar het bereik van het bepaalde medium. Binnen een oogopslag ben je in staat om de resultaten te vergelijken die er online en via print media zijn vergaard. Met deze waardevolle kennis kan je direct de strategie aanpassen en bijsturen waar nodig!
Krijg zicht op concurrenten
Niet alleen jouw eigen merk of onderwerp kan worden gemonitord, ook dat van de concurrent. Ben je bezig met een onderzoek naar een bepaald onderwerp? Kom er achter wat er momenteel over wordt gezegd op de radio, hier kan je de campagne goed op laten aansluiten voor nog meer succes!
Mediagebruik
Door de Lock downs en de regels opgesteld vanuit het RIVM de afgelopen maanden is ons mediagedrag drastisch verandert. We zijn nog meer gebruik gaan maken van verschillende media. Ook het thuiswerken heeft bijgedragen aan een verandering en meer gebruik van radio en televisie. Daarnaast zijn er ook nog podcasts. Sinds de opkomst van streaming platformen luisteren steeds meer mensen naar podcasts. Deze vorm van vermaak samen met het bijspijkeren van bepaalde kennis is ontzettend in populariteit gestegen het afgelopen jaar. Met deze vele minuten die wij luisterend consumeren is het natuurlijk jammer als je niet meekrijgt wanneer het over jouw organisatie gaat. Het monitoren is in opkomst en een must voor een succesvol merk.
Reputatie
Radio en televisie monitoring kan ook worden ingezet als je de reputatie wilt weten van jouw merk of organisatie. Het gaat nu om de totale indruk die het merk of organisatie heeft bij het publiek. Reputatie is erg belangrijk wanneer we kijken naar de positionering. Hoe kom je over? Door het monitoren van radio en televisie krijg jij scherp wat jouw reputatie is en zorgt ervoor dat je jouw reputatie kan beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf.
Tone of voice
Naast het weten wat de reputatie is geeft het monitoren van televisie-uitzendingen ook inzicht in de zenders en programma’s waar het meest over een merk of organisatie wordt gesproken. Nu is ook duidelijk de Tone of voice te zien wat ook meer inzicht geeft. Met al deze verworven data, is het natuurlijk gemakkelijk om hierop te kunnen anticiperen. Je loopt nooit meer achter de feiten aan, je bent altijd direct op de hoogte van wat er speelt.
Meer informatie over deze slimme techniek voor jouw organisatie? Neem contact op!