Framing onderzoek

Het nieuws over jouw merk of organisatie wordt automatisch beïnvloed door de wijze waarop de media nieuwsfeiten selecteren en beschrijven. Met een framingonderzoek krijg je inzicht in de associaties die de verschillende media oproepen bij het publiek.

Breng frames in kaart

 

Een analyse van individuele nieuwsbronnen legt de ‘frames’ die media in hun berichtgeving gebruiken bloot. Media maken bewust of onbewust gebruik van frames. De associaties die media vervolgens bij het publiek oproepen bepalen in grote mate de wijze waarop nieuwsfeiten worden geselecteerd, beschreven en becommentarieerd. Journalisten bedienen zich – soms – van sterk uiteenlopende frames in relatie tot specifieke issues, waardoor hetzelfde nieuwsfeit in verschillende kranten volledig anders wordt belicht. De invloed die een bron hierdoor op de perceptie van een bepaald onderwerp heeft is daarmee van groot belang. De media beïnvloeden daarbij ook de beeldvorming rondom een bedrijf en diens doelgroepen.

Wanneer je inzicht hebt in de frames die media hanteren bij de berichtgeving over jouw organisatie of merk kun je je communicatie hierop aanpassen en negatieve frames ontkrachten en positieve frames versterken.

Weten wat er over je geschreven wordt?
wij vertellen het je

Laat je gegevens achter om teruggebeld te worden. We doen je graag een aanbod dat aansluit bij jouw informatiebehoefte.

4 + 6 =