Alles over media monitoren

Wil jij groeien als brand en zorgen dat de reputatie verbetert? Start met media monitoring! Zo zorg jij dat je als eerste op de hoogte bent van het nieuws dat zich verspreidt rondom jouw bedrijf, merk of product. Met rechtstreekse inzichten kun jij veranderingen doorvoeren die het verschil maken.

Wat is media monitoring?

Met media monitoring houd je in de gaten welke berichtgeving zich de rondte doet rondom een merk. Tegenwoordig verspreiden berichten zich razendsnel en het is haast onmogelijk om al het nieuws te volgen. Door media te monitoren krijg jij direct inzicht in welke thema’s er spelen, wie er over het merk schrijft en welke influencers begaan zijn.

Het monitoren van alle media is zeer breed en kan op diverse manieren worden ingezet. Tevens kunnen wij op internationale schaal inzetten.

  • Offline: kranten, tijdschriften en vakbladen.
  • Online: Televisie, radio, nieuwssites, regionale televisiezenders, blogs, vlogs en fora.
  • Social: Instagram, Facebook en Tiktok, X (voormalig Twitter), Pinterest en meer.

Hoe werkt media monitoring?

Geheel afhankelijk van de wensen krijg jij gerichte notificaties binnen. Hierdoor weet jij direct of er een grote gebeurtenis is geweest en of er geschakeld moet worden. In onze tool genaamd Mediaweb kan jij de instellingen personaliseren en je specifiek richten op bijvoorbeeld campagnes.

Waarom media monitoring?

Met het monitoren van media wordt er nieuwe data gecreëerd wat onmisbaar is bij het creëren van nieuwe strategieën. Meten is weten. Je kunt beter een stap voor zijn dan wanneer je nét te laat bent.

Je houdt per campagne het overzicht op influencers, doelgroepen, bereik en het aantal conversies. Daarnaast kan je je ook richten op concurrenten. Wellicht zijn zij negatief in het nieuws geweest en kan je daarop inspelen. Jij bent in ieder geval op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en daardoor kan je strategische beslissingen nemen.

Waar kan je media monitoring bij inzetten?

Media monitoring kun je inzetten om te rapporteren aan je opdrachtgever of directie, budgetten te verantwoorden, persberichten te tracken, persevents te evalueren, campagnes aan te scherpen, concurrentieanalyses te maken en zelfs om leads te genereren. Onze betrouwbare en volledige data leveren een grote bijdrage aan je strategie.

Brand monitoring

Media monitoring vormt ook de basis voor brand monitoring, een veelzijdig instrument om inzicht te krijgen in je merkreputatie. Hoe doelgroepen over een merk denken, wordt immers naast persoonlijke ervaringen grotendeels bepaald door de wijze waarop de media er aandacht aan besteden. Door inzichtelijk te maken hoe de media, journalisten, socialmediagebruikers en bloggers over een organisatie berichten heb je waardevolle informatie in handen om je zorgvuldig opgebouwde merkwaarde en mediareputatie te beschermen en te vergroten.

Media analyse

Monitoring geeft echter geen inzicht in wat over een langere termijn het mediabeeld is, hoe de mate van berichtgeving zich ontwikkelt en wat de wijze is waarop er bericht wordt. Bij deze vragen komt media-analyse om de hoek kijken. Media-analyse geeft in één oogopslag inzicht in de brij aan berichtgeving die er over een organisatie is, wat de trends zijn en of deze zich in de gewenste richting ontwikkelen.

Benchmarking

Als een bedrijf actief is in, of afhankelijk is van een bepaalde bedrijfstak, dan kunnen wij met een benchmarkonderzoek de media-aandacht voor de gehele markt in kaart brengen. Wij kijken hoeveel media-aandacht er is voor de gehele markt en hoe deze verdeeld wordt over de deelnemende organisaties. Voor elke organisatie wordt gekeken welke mediapositie en -reputatie zij innemen. Een benchmarkonderzoek geeft inzicht op welke manier een bedrijf zich kan profileren en onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.

Hoe kunnen wij jou verder helpen?

Wil je precies weten wat er speelt rondom jouw merk of organisatie? Wij helpen je graag met het voorzien van nieuwe inzichten en het bouwen aan een sterke reputatie. Kom met ons in contact en bel ons op 036-5495550. Mail je liever? Dat kan naar info@mediainfogroep.nl

Weten wat er over je merk geschreven wordt?
wij vertellen het je

Laat je gegevens achter om teruggebeld te worden. We doen je graag een aanbod dat aansluit bij jouw informatiebehoefte.

4 + 1 =