waarom media monitoren?

Als PR en communicatieprofessional wil je natuurlijk op de hoogte zijn van alle media aandacht rond jouw merk of organisatie. Maar media monitoring kent meer toepassingen dan alleen het aanleggen van een media-archief.

Inzicht door overzicht

Onze monitoringdiensten zijn een onmisbaar middel om dagelijks op de hoogte te blijven van wat er in het nieuws speelt. Wij bieden de breedst mogelijke dekking en verzamelen alle berichtgeving over jouw merk in kranten, tijdschriften, vakbladennieuwssites, blogs, social media, radio en televisie. Desgewenst ook internationaal. 

Media monitoring kun je inzetten om te rapporteren aan je opdrachtgever of directie, budgetten te verantwoorden, persberichten te tracken, persevents te evalueren, campagnes aan te scherpen, concurrentieanalyses te maken en zelfs om leads te genereren. Onze betrouwbare en volledige data leveren echt een bijdrage aan je strategie. 

Brand monitoring

Media monitoring vormt ook de basis voor brand monitoring, een veelzijdig instrument om inzicht te krijgen in je merkreputatie. Hoe doelgroepen over een merk denken, wordt immers naast persoonlijke ervaringen grotendeels bepaald door de wijze waarop de media er aandacht aan besteden. Door inzichtelijk te maken hoe de media, journalisten, twitteraars en bloggers over een organisatie berichten heb je waardevolle informatie in handen om je zorgvuldig opgebouwde merkwaarde en mediareputatie te beschermen en te vergroten.

Media analyse

Monitoring geeft echter geen inzicht in wat over een langere termijn het mediabeeld is, hoe de mate van berichtgeving zich ontwikkelt en wat de wijze is waarop er bericht wordt. Bij deze vragen komt media-analyse om de hoek kijken. Media-analyse geeft in één oogopslag inzicht in de brij aan berichtgeving die er over een organisatie is, wat de trends zijn en of deze zich in de gewenste richting ontwikkelen.

Benchmarking

Als een bedrijf actief is in, of afhankelijk is van een bepaalde bedrijfstak, dan kunnen wij met een benchmarkonderzoek de media-aandacht voor de gehele markt in kaart brengen. Wij kijken hoeveel media-aandacht er is voor de gehele markt en hoe deze verdeeld wordt over de deelnemende organisaties. Voor elke organisatie wordt gekeken welke mediapositie en -reputatie zij innemen. Een benchmarkonderzoek geeft inzicht op welke manier een bedrijf zich kan profileren en onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.

Weten wat er over je merk geschreven wordt?
wij vertellen het je

Laat je gegevens achter om teruggebeld te worden. We doen je graag een aanbod dat aansluit bij jouw informatiebehoefte.

2 + 6 =