Benchmark onderzoek

Wil je weten hoe jouw media aandacht zich verhoudt tot die van je concurrenten? Onze media analisten maken dit voor jouw branche of markt inzichtelijk met een benchmarkonderzoek. 

Benchmark onderzoek; essentieel voor jouw onderneming

Voor ieder bedrijf is het noodzakelijk om te weten hoe zij in de markt staan. Wanneer je met jouw onderneming actief bent in een bepaalde bedrijfstak, wil je weten hoe de media-aandacht voor jouw bedrijf zich verhoudt tot de aandacht voor de andere bedrijven in die bedrijfstak: de concurrenten. Met een benchmarkonderzoek kunnen wij de media-aandacht van die markt in kaart brengen.

Er wordt dan gekeken naar de media-aandacht voor de gehele markt en daarbij kunnen we zien hoe dit wordt verdeeld over de deelnemende organisaties. Bovendien zien we voor iedere organisatie welke mediapositie en -reputatie zij bezitten. Uiteindelijk is het doel van dit onderzoek om inzicht te geven op welke manier een bedrijf zich kan profileren en onderscheiden ten opzichte van de concurrenten in dezelfde bedrijfstak.

 

Wat is benchmark/benchmarking?

‘Benchmarking’ is een verschijnsel dat je steeds meer hoort, in iedere bedrijfstak. Waar het in feite om gaat, is vergelijken. Hierbij is het niet zo dat je twee verschillende bedrijven simpelweg met elkaar vergelijkt. Je vergelijkt iets met een benchmark, oftewel de ideale situatie. Dit kan bijvoorbeeld het best presterende bedrijf in de branche of jouw gevaarlijkste concurrent zijn. Je kunt hierbij ook jouw eigen prestaties vergelijken met die ideale situatie of afzetten tegen de markt.

 

Het doel van benchmark onderzoek

Wij kunnen een benchmark onderzoek voor je doen om te kijken hoe jij in de markt staat ten opzichte van de concurrenten. Zowel digitaal als in print kunnen wij via allerlei geavanceerde zoekfuncties uitzoeken hoe jouw onderneming en de andere bedrijven in de bedrijfstak in de media in de markt liggen. We kunnen zodoende ook uitzoeken hoe jouw reputatie is in de media. We onderzoeken namelijk niet alleen óf en wáár jouw onderneming in de media verschijnt, maar ook op welke manier. Zo kan je uiteindelijk exact zien waar je bijvoorbeeld ten opzichte van jouw belangrijkste concurrenten nog aan kunt werken om jouw bedrijf zo goed mogelijk met de juiste strategie in de markt te positioneren.

Onze specialisten komen na de benchmark analyse met zichtbare resultaten, waardoor je na het benchmark onderzoek precies weet wat je nog kunt doen om meerdere facetten van jouw onderneming te verbeteren. Met de data uit de rapporten die je na afloop van het onderzoek ontvangt, verwerf je dus inzichten in wat er al goed gaat en wat er nog beter kan.

 

Bevorder jouw strategie aan de hand van zichtbare resultaten

Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat je verwacht dat een onderdeel uit jouw strategie erg goed loopt, maar dat uit de data blijkt dat het juist niet het geval is. Het levert bijvoorbeeld negatieve media-aandacht op of de concurrenten hebben met dit onderdeel een betere strategie. Dan kan je de strategie naar aanleiding van de inzichten uit het onderzoek aanpassen, zodat er in het vervolg positieve effecten kunnen komen op zowel de resultaten als op de media-aandacht van de onderneming. Een benchmark analyse en onderzoek is dus essentieel en levert zichtbaar inzichten op die het bedrijf kunnen verbeteren.

 

De concurrentie voor blijven? Schakel Media Info Groep in!

Wil je ook gebruik maken van onze diensten om vervolgens een betere strategie op te kunnen zetten en de concurrentie voor te blijven? Je kunt vrijblijvend een demo aanvragen, waarna één van onze accountmanagers contact met je op zal nemen om deze in te plannen. Nieuwsgierig geraakt over wat wij – naast zorgvuldig en treffend benchmark onderzoek – verder voor jouw organisatie kunnen betekenen? Via het contactformulier kun je altijd contact met ons opnemen, zodat we je meer informatie en uitleg kunnen geven over de diensten van ons bedrijf.

Weten wat er over je geschreven wordt?
wij vertellen het je

Laat je gegevens achter om teruggebeld te worden. We doen je graag een aanbod dat aansluit bij jouw informatiebehoefte.

15 + 8 =