Imago beschermen

Door de snelheid waarmee informatie gedeeld wordt op, bijvoorbeeld, online en social media zijn merken veel gevoeliger geworden voor imagoschade. Een kwalitatieve media-analyse geeft inzicht in de beeldvorming rond een crisis en stelt je in staat om adequaat te reageren.

Crisismanagement

Je imago beschermen is één van de belangrijkste taken van een bedrijf. Is een organisatie op de een of andere manier betrokken geraakt bij een crisis? Dan lijden de mediareputatie en het imago van het bedrijf daar automatisch onder. Een media-analyse geeft je de aanknopingspunten om snel en adequaat inzicht te krijgen in de beeldvorming rond de crisis. Het toont tevens aan welk effect dit op een onderneming heeft. De uitkomsten van het onderzoek laten zien wie in de media de ‘vijanden’ en ‘vrienden’ zijn en van welke frames zij gebruik maken. Deze inzichten stellen een organisatie in staat om de mediareputatie met gerichte standpunten en argumenten te beschermen.

Media Info Groep kan in tijden van crisis dagelijks een samenvatting van de (massale) berichtgeving maken, waarbij via een risico-analyse inzichtelijk wordt gemaakt welke gevaren er op de loer liggen als het gaat om de media-aandacht en -reputatie.

 

Imago schade

Laten we vooropstellen dat niemand zit te wachten op imago schade. Om imago schade tegen te gaan of te beperken is het van groot belang om in te schatten wat er mogelijk fout kan gaan. Hiervoor kunnen wij een gedetailleerde analyse maken. Het is hiervoor belangrijk om als organisatie bij jezelf na te gaan hoe jij denkt dat anderen over jou denken, maar ook hoe jij wil dat anderen over je denken. Hierbij snijden we dus het ‘beoogde imago’ en het ‘afgeleide imago’. 

 

Imago verbeteren

Naast het voorkomen of managen van imago schade kunnen onze analyses ook gebruikt worden voor het verbeteren van het imago. Duidelijke inzichten van zowel on- als offline media bieden de mogelijkheid om het imago van een organisatie gericht te verbeteren. Op deze manier wordt bijvoorbeeld duidelijk onder welke doelgroep of welk platform de grootste kansen liggen voor het verbeteren van het imago.

 

Identiteit vs Imago

Zowel je identiteit als je imago zijn van belang bij de interactie die je hebt met je doelgroep. Hoewel velen deze twee wellicht als gelijk ervaren zit er weldegelijk verschil in. Een imago omvat echt het algemene beeld dat het publiek heeft van de organisatie en dat publiek bestaat uit zowel consumenten, leveranciers, zakelijke contactpersonen, voorbijgangers en overige derden. Of de meningen die zij hebben over jouw bedrijf terecht zijn, dat speelt geen rol. Imagobescherming is dus al essentieel vanaf het moment dat je een bedrijf start.

De identiteit daarentegen stelt hoe een organisatie daadwerkelijk wil zijn. Door kernwaarden, normen, bedrijfscultuur en positionering vorm je en toon je de identiteit. Hoewel een imago en identiteit niet hetzelfde zijn kan een imago wel afhankelijk zijn van de identiteit.

 

Identiteit als belangrijk uitgangspunt

Je imago beschermen, imago schade voorkomen en je imago verbeteren; het is vrijwel alleen mogelijk wanneer je allereerst een sterke identiteit hebt opgebouwd. Deze is opgebouwd uit de kern van je bedrijf. Wie ben je, waar kom je vandaan, waarom doe je wat je doet, wat is de bedrijfscultuur enzovoorts. Dát is je identiteit, het DNA van je organisatie.

 

Gerichte analyses van jouw positie in de media? Neem contact op!

Media Info Groep is al ruim 100 jaar de mediapartner van Nederland. Naast onze ervaring en expertise maken we analyses ook begrijpelijk. Met onze handige software kun jij snel schakelen en heb je direct een overzicht van de prestaties van campagnes of jouw media positie. Vraag een gratis demo aan en ontdek wat wij voor jou kunnen doen.

Weten wat er over je geschreven wordt?
wij vertellen het je

Laat je gegevens achter om teruggebeld te worden. We doen je graag een aanbod dat aansluit bij jouw informatiebehoefte.

3 + 7 =