Het persbericht is nog altijd het meest gebruikte gereedschap om media aandacht te creëren. Niet alleen omdat het maar een geringe investering vraagt, maar ook omdat het je veel meer ruimte geeft om je verhaal af te stemmen op je communicatiedoelen.

In tijden van information overload is een schot hagel bijna een garantie om voortaan in het spamfilter te blijven steken. Je zult dus net zoveel zorg moet besteden aan het samenstellen van de verzendlijst als aan het schrijven van het persbericht. Een complete en actuele perscontactendatabase is een goed begin om specifieke en misschien zelfs gepersonaliseerde verzendlijsten te maken. Voor wie zijn mediarelaties verder wil  optimaliseren, levert het tracken en monitoren van persberichten waardevolle aanknopingspunten op.

Persberichten tracken

Triangle PR heeft voor Media Info Groep als één van de eersten het PR-dashboard van Faselis uitgetest. ‘Het is voor ons heel belangrijk dat de database zo compleet mogelijk is, dus toen er in het begin nog wat dingen misten, hebben we dat direct gemeld. Maar nu gebruiken wij Faselis voor veel van onze persberichten’ vertelt Patricia Bruens. ‘Je kunt je eigen verzendlijsten samenstellen uit lijsten die gesegmenteerd zijn op mediatype en onderwerp. Wij benaderen journalisten heel gericht, omdat we ze niet willen lastigvallen met onderwerpen die voor hen niet relevant zijn. In het dashboard kunnen we vervolgens direct zien wie het persbericht heeft geopend. Negen van de tien keer volgt daar ook een publicatie uit. Ook handig is dat je kunt zien welke journalisten de bijlagen hebben gedownload. Voorheen plaatsten we die bestanden in Dropbox, en dan had je daar helemaal geen zicht op.’

Kansen ontdekken

Media monitoring is voor PR-bureaus bij uitstek geschikt om inzicht te krijgen in de resultaten van een campagne en deze te rapporteren aan de klant, maar het biedt ook kansen om de communicatiestrategie aan te scherpen. Het monitoren van specifieke persberichten kun je daar heel eenvoudig in meenemen. ‘Omdat MIG ook de media monitoring verzorgt voor Triangle PR, staan alle zoektermen eigenlijk al aan. Maar het komt ook voor dat ik word gemaild door MIG dat ze nog een paar zoektermen hebben toegevoegd om het persbericht nog beter te kunnen tracken. Dat is natuurlijk superfijn’ vertelt Bruens.

 Zeker online kun je nog wel eens nieuwssites en blogs ontdekken die het persbericht niet hebben ontvangen, maar die jouw nieuws uit andere bronnen hebben overgenomen. Die kun je voortaan opnemen in je verzendlijst. Voor Triangle PR is het ook interessant om te weten welke bloggers er aandacht besteden aan het persbericht. ‘Met bloggers die voor ons relevant zijn werken we namelijk liever rechtstreeks samen, omdat we dan ook de clicks kunnen meten, maar het is wel prettig dat wij dan via MIG ook de tracking informatie ontvangen. Zo hebben wij alle publicaties in 1 overzichtelijke omgeving.’

 Ook je persbericht mee laten nemen in je monitoring account? Mail ‘m naar sales@mediainfogroep.nl


triangle pr

Patricia Bruens is founder van Triangle PR.
Triangle PR is een full service pr-bureau gespecialiseerd in B2C & campaign PR, online engagement, social media, influencer marketing en branding.
trianglepr.nl