Wanneer je dagelijks met mediamonitoring werkt, wil je er natuurlijk alles uit halen tegen de laagste kosten. Het creëren van de ideale zoekopdracht is niet eenvoudig en daarom organiseerden wij op 17 november een PR-Bootcamp met het thema Mediamonitoring doe je zo! Sprekers John Knol (PR-Dashboard) en Thijs Woltering (Manager Media-analyse Media Info Groep) deelden hun tips & tricks over hoe je mediamonitoring zo efficiënt én intelligent mogelijk kunt inzetten.

Wat voorheen bekend stond als knipseldiensten noemen we alweer enige tijd mediamonitoring- organisaties (MMO’s). John Knol: “Er zit meer dan honderd jaar ontwikkeling in het knippen van media. Zo is er een tijd geweest dat knipsels letterlijk ‘geknipt’ en verzameld werden. De multimedia monitoring- organisaties vandaag de dag helpen je bij het efficiënt en intelligent vergaren van pr-resultaten. Zo krijgt de (eind)gebruiker inzicht in de gewenste digitale en/of print- exposure in plaats van zelf alle magazines en kranten door te moeten bladeren of internet af te struinen. ”Simpel zou je zeggen, maar zoals Thijs Woltering van Media Info Groep tijdens de PR-Bootcamp benadrukte: “Niets is wat het lijkt.”

Query, queries, oftewel zoekopdracht(en)
Voor het vinden van de juiste resultaten formuleert een mediamonitoring-organisatie een zoekopdracht waarmee zij de verschillende media afgaan. Zo halen ze precies dát binnen waar jij naar op zoek bent. Thijs Woltering vertelt: “Een zoekopdracht instellen is maatwerk. Waarom? Omdat je specifieke resultaten wilt inzien en alles wat niet nuttig is om te verkrijgen, liever ook niet binnenhaalt in het overzicht. Bij het opstellen van een zoekopdracht bouw je als het ware een grote trechter. Bovenaan wordt alle informatie verzameld en hoe verder je naar beneden gaat hoe specifieker dit wordt. Het resultaat is hierdoor waardevoller.”

Ben je niet nauwkeurig bij het opstellen van je zoekopdracht, dan kan dit wel eens gevolgen hebben. Thijs Woltering: “Stel je gaat monitoren voor voetbalclub ‘Ajax’. Je stelt vervolgens ‘Ajax’ in als query, maar komt erachter dat er nog een ‘Ajax’ bestaat, namelijk de schoonmaakreiniger. Goede research vooraf en informatie verzamelen is dus ontzettend belangrijk om dit soort fouten en ruis te voorkomen.”

Checklist monitoring
Maar hoe stel je dan wél de juiste zoekopdracht samen met je mediamonitoring? Aan de hand van de volgende checklist:

  1. Onderwerp: benoem je onderwerp duidelijk en geef een duidelijke omschrijving.
  2. Baken af: baken indien nodig je onderwerp af. Hoe breed wil je zoeken? Wat wel, wat niet.
  3. Leescriteria: geef duidelijk leescriteria (indien van toepassing). Denk hierbij aan het uitsluiten van bepaalde onderdelen. Bijvoorbeeld geen productinformatie, geen agenda’s, geen verkoop informatie óf juist wél resultaten binnenhalen wanneer een merk minimaal X-aantal keer is genoemd in een artikel of stuk.
  4. Welke mediumtypes: print, online, tv, rtv/podcast. Eigenlijk is alles mogelijk, maar filter hierop en sluit specifieke bronnen in of uit.
  5. Persberichtenmonitoring: specifiek weten of jouw persbericht is opgepikt? Stuur een persbericht mee.

Tijd voor (inter)actie!
Met de informatie van PR-Dashboard, Media Info Groep en de checklist in gedachten werden de deelnemers opgedeeld in groepen om, samen met een expert, in gesprek te gaan over het opstellen van een goede zoekopdracht. Ook kregen zij de gelegenheid om vragen te stellen over de juiste formuleringen, budget instellen en hoe je de meest relevante items ontvangt. Vragen zoals “Hoe werken jullie en met welk systeem?”, “Delen jullie resultaten met de klant of niet?” en “Rekenen jullie monitoring door aan de opdrachtgever?” zetten de aanwezigen aan het denken.

De deelnemers blikken dan ook terug op een informatieve en leuke ochtend. Zo is duidelijker geworden hoe je het beste een efficiënte en intelligente zoekopdracht kunt instellen en zijn de regels rondom auteursrechten nog eens benoemd. Hierover organiseerden we eerder een groots event. Benieuwd? Lees het verslag hier. Wij bedanken de sprekers en deelnemers voor hun komst. Wat ons betreft was het weer een succesvolle PR-Bootcamp!