Hoe je de data uit media monitoring gebruikt voor een diepgaande media-analyse

Je monitort de media omdat je wilt weten wat er over jouw organisatie of merk gezegd wordt, waar dat gebeurt, door wie, en op welke momenten. Maar wat doe je vervolgens met die waardevolle data? Met een uitgebreide media-analyse zet je de verzamelde data om in bruikbare informatie waar je mee aan de slag kunt gaan. Je krijgt antwoorden op vragen als: hoe heeft een campagne gepresteerd? Zetten we geschikte PR-activiteiten in? En plaatsen we de juiste berichten op de juiste mediakanalen? Je hebt hiermee grip op jouw merkwaarde en merkreputatie.

Na het verzamelen van de data uit bronnen als nieuwswebsites, sociale media en radio- en televisieprogramma’s is het mogelijk om de data verder te analyseren. Wil je bijvoorbeeld jouw mediawaarde op langere termijn of ontwikkelingen in de berichtgeving volgen? Dan is een media-analyse heel geschikt. De uitvoering van een media-analyse kan zowel op kwantitatieve als kwalitatieve wijze, afhankelijk van het doel of de onderzoeksvraag. Je filtert, categoriseert en analyseert. Dit zorgt voor waardevolle inzichten en verbetermogelijkheden.

 

Kwantitatief versus kwalitatief

Bij een kwantitatieve analyse kijk je niet naar de inhoud van de berichtgeving, maar gaat het om getallen. Op basis van mediaberichtgeving in een bepaald tijdvak of rondom een specifieke campagne zet je de verzamelde data in overzichtelijke tabellen en grafieken. Deze laten de mediapositie in volume, mediawaarde en het bereik zien. Met een kwantitatieve analyse kun je zo het verloop van de berichtgeving volgen en kijken of het de gewenste richting op gaat.

Een kwalitatieve media-analyse gaat daarentegen wel in op de inhoud van de berichtgeving. Deze analysevorm is diepgaander en geeft antwoord op de vraag welke impact de berichtgeving op de doelgroep heeft. Wij maken hierbij onderscheid tussen issuemanagement, crisismanagement, persberichtenanalyse, mediarelatiemanagement, benchmarkonderzoek, campagnemanagement en framingonderzoek. Je ontleedt de data bijvoorbeeld op basis van relevante thema’s, reputatiedimensies, stakeholders, nieuwslocatie of kernwaarden. Wij maken hiervoor gebruik van een op maat gemaakte onderzoeksopzet, zoekopdracht, codingframe en concreet geformuleerde onderzoeksvragen. De resultaten die hieruit voortkomen, presenteren wij in een overzichtelijke, grafische weergave met een tekstuele uitleg.

Meten is weten


De resultaten uit de analyse(s) kun je gebruiken om prestaties te meten of KPI’s bij te houden. Dit is bijvoorbeeld relevant bij een eventevaluatie of bij het meten van de effectiviteit van een campagne. Ook kun je de resultaten gebruiken bij je strategische besluitvorming. Blijkt uit de analyse dat bepaalde PR-activiteiten of communicatieberichten niet optimaal werken, dan kun je de marketing- en communicatiestrategie aanpassen, de PR-activiteiten verbeteren of actie ondernemen met betrekking tot een specifiek thema. Kortom, een media-analyse helpt bij het bereiken van je strategische doelstellingen en het verbeteren van jouw marketing-, communicatie- of PR-activiteiten.

Wil jij een media-analyse doen, maar weet je niet waar te beginnen of heb je hulp nodig? Onze analisten volgen de actualiteiten op de voet en maken zowel kwantitatieve als kwalitatieve analyses op maat. Zij hebben een 360 graden blik op de mediawereld en zijn ervaren in het analyseren van grote hoeveelheden data. Ook geven zij advies in media-analyse. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.