Heb je geen inspiratie voor een nieuwe blog of zoek je naar een goede communicatiestrategie? Onze klanten zoeken continu naar manieren om hun concurrent voor te blijven en in te spelen op het juiste publiek, met originele teksten of een nieuwe communicatiecampagne. Mediamonitoring is hierbij een effectieve tool. Het is een goede toevoeging voor iedere communicatiestrategie als doorlopende bron van nieuwe inzichten en ideeën.

Media monitoring is ontzettend belangrijk om een duidelijk beeld te krijgen van je imago in de media. Wat wordt er over het merk of de organisatie geschreven? Zijn de reacties op het nieuwe product positief of negatief? In welke media komen we eigenlijk het meeste voor? Media monitoring en dus je reputatie meten en in de gaten houden is één, maar er ook daadwerkelijk wat mee doen voor verschillende doeleinden is de volgende stap. De inzichten uit media monitoring lenen zich perfect als hulpmiddel bij het opzetten, verder invullen of verbeteren van je communicatiestrategie. Dit zijn vier manieren hoe je media monitoring succesvol inzet voor jouw communicatie:

  1. Nieuwe contentcreatie

Met media monitoring signaleer en analyseer je trends in de media. Waar heeft jouw publiek het nu over? Wat is het sentiment? Welke ontwikkelingen spelen er momenteel in jouw branche? De trends die uit de media monitoring blijken, kun je onder andere gebruiken in je marketingcampagnes en communicatie-uitingen. Blijkt er bijvoorbeeld uit de monitoring dat een product of een dienst (bijvoorbeeld ChatGPT) de afgelopen maand significant meer media-aandacht krijgt op sociale media? Speel dan direct in op de actualiteit en vergroot de trend uit in je communicatie-uitingen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het opstellen van persberichten. Gebruik de trendanalyse uit de media monitoring om persberichten op te stellen, kracht bij te zetten en vervolgens aan te bieden bij de juiste media.

  1. Concurrentieanalyse

Media monitoring ondersteunt ook de positionering van jouw merk of organisatie ten opzichte van de concurrent(en). Met media monitoring ga je als het ware ‘spieken’ bij de communicatiestrategie van je concurrentie. In welke media zijn zij actief? Wat voor berichten plaatsen zij op sociale media? Wat zegt het publiek over hen? Met deze inzichten kom je erachter waar de concurrent zich mee bezighoudt en wat bij hen goed werkt, of juist niet. Deze inzichten gebruik je weer om je eigen communicatiestrategie aan te passen en de concurrent dus voor te blijven.

  1. Anticiperen op negativiteit

Niet alles gaat altijd goed. In tijden van crisis of negatieve reacties op jouw product, een dienst of de organisatie is het belangrijk dat je daar serieus mee omgaat. Op zo’n moment is media monitoring een waardevolle tool. Je ziet hiermee op het dashboard in één overzicht wat het negatieve sentiment is en, niet geheel onbelangrijk, wat de bron is. Zo kun je snel en adequaat op negativiteit anticiperen en een antwoordstrategie bedenken. Je voorkomt of beperkt in ieder geval de reputatieschade, door tijdig met een juiste reactie te komen.

  1. Continue verbetering

Tot slot kun je met media monitoring jouw communicatiestrategie doorlopend analyseren en verbeteren. Je verzamelt data en waardevolle inzichten over hoe jouw merk of organisatie in de media komt, maar ook of en hoe jouw communicatieactiviteiten werken. Kom je erachter dat je nieuwe communicatiecampagne niet aanslaat of dat een bepaalde blog juist wel veel wordt gelezen op LinkedIn? Dan weet je wat werkt en wat juist niet. Deze inzichten gebruik je weer om bepaalde keuzes te maken of veranderingen door te voeren in jouw communicatiestrategie.

Media monitoring is dus een perfecte tool voor je communicatiestrategie. Doe er je voordeel mee en gebruik de inzichten om jouw merk of organisatie beter in de media te positioneren.

Met deze stappen ben je helemaal klaar voor een onweerstaanbare content. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.