Deze maand weer een gastcolumn van Jeroen Goeman Borgesius. Jeroen is oprichter van PR-Dashboard en ontwikkelaar van PR-software zoals De Perslijst. Als oud-journalist en PR-man weet hij als geen ander hoe je de media kunt boeien.

“Het is gewoonlijk een wat twijfelachtige tactiek, verdeel en heers. Maar in de PR zullen journalisten en opdrachtgevers je dankbaar zijn. En Media Info Groep ook. In plaats van één grote perslijst om je bericht “lekker breed uit te sturen” en vervolgens nabellen, maak je verschillende lijsten. Je maakt een lijst met vakmedia, eentje met de media voor het grote publiek, een lijst regionale media en als je nog een kleine subgroep kunt bedenken, maak daar ook een lijst voor.

Dat kost inderdaad meer tijd en het wordt nog erger: maak voor elke lijst een apart persbericht….. Gebruik het origineel als basis en pas per doelgroep de kop en de eerste alinea aan. De rest mag hetzelfde blijven.

Binnen 5 seconden naar de prullenbak
Bijna 40% van de journalisten beoordeelt binnen 5 seconden of jouw persbericht de prullenbak in gaat of niet. In die 5 seconden lezen zij de naam van de afzender, het onderwerp van de e-mail en de eerste alinea. Je moet dus snel ter zake komen en dat kan alleen wanneer je per groep je verzendlijst en je tekst op maat maakt.

Het resultaat is vaak wel meer media aandacht en als je je contactgegevens goed onder het bericht zet hoef je echt niet na te bellen. Jij hebt succes, je opdrachtgever is blij en MIG kan meer resultaat van je actie presenteren: iedereen blij.”

Jeroen Goeman Borgesius

Eigenaar, PR-Dashboard - De Perslijst

Wat is PR-Dashboard?

PR-Dashboard biedt de mogelijkheid om je persberichten eenvoudig te verspreiden onder journalisten influencers en online media. Hun slimme software- en internetoplossingen zorgen ervoor dat jij als pr-professional efficiënter werkt en dus veel tijd bespaart. Door onze samenwerking kun je met één klik een via PR-Dashboard verzonden persbericht automatisch door ons laten monitoren.

Meer info: www.pr-dashboard.nl