Afgelopen dertien april was Koning Willem-Alexander in Almere. De zevende editie van de Floriade werd feestelijk geopend. Het land- en tuinbouwevenement staat dit jaar in het teken van Growing Green Cities: oplossingen die nodig zijn om steden groener, gezonder en leuker te maken.Wij doken in de data van in de media verschenen items over de Floriade en vonden een aantal opvallende uitkomsten.
Positief sentiment
De Floriade heeft iedere editie te maken met tegenslagen. Ook deze editie kampte met bestuurswisselingen, spanningen rondom vergunningen en grote begrotingstekorten. Op basis van een slim algoritme kan Media Info Groep sinds januari 2021 het sentiment van artikelen onderzoeken. Alle artikelen vanaf deze datum laten, ondanks de tegenslagen, maar liefst 86% positief sentiment zien. Op basis van categorieën schrijven de Huis-aan-huisbaden het meest over het evenement en zijn ze ook het meest kritisch.
Succesvol aanloopjaar
De Floriade in Almere heeft, ondanks de coronacrisis, al een succesvoller aanloopjaar in media-aandacht. Waar de Floriade in Venlo het jaar voor de opening 895 berichten genereerde, lukte het Almere om in het jaar voorafgaande aan de opening maar liefst 1063 berichten te generen. Ook de daadwerkelijke openingsweek leverde Almere veel meer berichtgeving op dan de openingsweek van de Venlose editie in 2012. Almere schiet zelfs Venlo ruimschoots voorbij als gekeken wordt naar het feit dat Floriade Venlo een week eerder openging.
De media-aandacht voor de Floriade Almere is tot en met 19 april bijgewerkt.
Media-aandacht blijft jaren duren
De media-aandacht voor een evenement als de Floriade blijft zelfs na het beëindigen van het evenement jaren voortduren. Zo heeft de Floriade in Venlo zes jaar na het evenement nog een jaarlijkse advertising value equivalency (AVE) van €500.000,-. Dat is vergelijkbaar met het inkopen van advertenties in geschreven media voor dit bedrag. Zelfs de Floriade in Haarlemmermeer levert zo nu en dan nog media-aandacht op.
Kortom, het ziet er positief uit. De Floriade aandacht kan nog jaren aanhouden en als de media-aandacht zo positief blijft als het de afgelopen jaren is geweest, dan draagt dit bij aan de positieve berichtgeving over Almere. Maar beren op de weg, zoals een slechte zomer, tegenvallende kaartverkoop en grote verliezen kunnen het positieve sentiment nog een flinke knauw geven.
Media Info Groep heeft voor dit artikel gezocht op de term “Floriade” in alle printmedia