Vanaf 28 augustus jl. is de manier waarop kijkcijfers worden bepaald verbeterd. Dit is gedaan om meer aan te sluiten bij de veranderende manier van televisiekijken. Het nieuwe kijkonderzoek heeft daardoor ook invloed op de bereikcijfers die je bij rtv-monitoring in jouw media·web ontvangt.

De nieuwe methode van het berekenen van kijkcijfers houdt rekening met uitgesteld kijken, zoals via een streamingsdienst. Hierdoor worden de kijkcijfers completer en geeft het een beter beeld van de werkelijke kijkcijfers.

De nieuwe methode is gebaseerd op een panel van ongeveer 1670 Nederlandse huishoudens. Vanaf januari zal dit groeien naar 1800. Dit panel registreert het kijkgedrag van de bewoners van deze huishoudens, inclusief live kijken, uitgesteld kijken en kijken via streamingdiensten.

De volledige kijkcijfers worden nu zeven dagen na de uitzending automatisch toegevoegd aan media·web.

Meer informatie over de nieuwe wijze van het Nationaal Media Onderzoek vind je op hun website.