Elke maand vragen we één van onze klanten naar de manier waarop zij onze diensten inzetten. Dit doen wij aan de hand van drie vaste vragen. Deze keer namen we contact op met Maureen Veurman van UP Communicatie. 

Wat is UP Communicatie en wat doe je?

“UP Communicatie geeft advies op het gebied van (strategische) communicatie en persvoorlichting, met een specialisatie in crisiscommunicatie en werken aan je reputatie. De afgelopen jaren ben ik tijdens mijn werk met klanten allerlei soorten communicatie-, reputatievraagstukken en crisissituaties tegengekomen. Het valt mij op dat veel organisaties geen zicht hebben op hun reputatie en niet voorbereid zijn op een mogelijk crisis. Ze denken dat zoiets hen niet zal overkomen, maar dat is niet realistisch. De vraag is niet of er een crisis komt, maar wanneer. Met een goede voorbereiding, kun je de situatie in je voordeel ombuigen.”

“Met UP Communicatie creëren we bewustwording en respect door te laten zien hoe een situatie er ECHT uitziet. Met UP geven wij bedrijven en mensen en bedrijven het zelfvertrouwen, waardoor ze het lef krijgen om ECHT te gaan staan voor hun onderwerp naar de buitenwereld toe. UP leert een organisatie met lef, open, eerlijke en realistische communicatie de juiste relaties aan te gaan om te zorgen dat ze stevig staan in positieve en negatieve situaties.”

Wat maakt Media Monitoring voor jou zo onmisbaar?

“Mediamonitoring is nuttig om structurele problemen te signaleren en op te lossen. Steeds meer organisaties zetten mediamonitoring ook in om continu te scannen op negatieve berichten die hun reputatie kunnen schaden (crisismanagement) of juist om topics te identificeren die een positieve invloed hebben op hun reputatie (omgevingsanalyses). Je kunt daarmee monitoren welke vragen er leven, welke gevoelens of geruchten er zijn en welke acties mensen ondernemen. Het helpt ook bij het opsporen van incidenten die kunnen uitlopen op een crisis. Op het moment dat er een crisis uitbreekt, kun je met de reacties via je mediamonitoring heel snel inschatten wat de mening van het algemeen publiek is.”

“Uiteraard moet je het wel in perspectief blijven zien. Een gedeelte van de mensen blaat altijd. Meestal weet je wel wie dat zijn en ken je hun argumenten. Toch kun je die critici maar beter serieus nemen. Ga er niet vol tegenin want voor je het weet hebben zij een schare fans en ben jij de gebeten hond. Filter dus, lees aandachtig, peil de algemene meningen en kijk of de aandacht verandert. Ga na iedere reactie op je post goed na wat het effect ervan is. Kijk hoe de algemene opinie zich ontwikkelt, of de kritiek afneemt of juist toeneemt. Blijf het volgen en speel erop in. Zo kun je je boodschap steeds verder aanscherpen, aanpassen en bijsturen.”

Welke gouden tip heb je voor andere bedrijven om Media Monitoring op deze manier in te zetten?

“Gewoon dóén, de analyses zijn onmisbaar voor het opbouwen van een ijzersterke reputatie en het behouden van deze tijdens een crisis.”

Maureen Veurman
Eigenaar
UP Crisiscommunicatie & Media