Natuurlijk kun je je PR-afdeling dinsdagochtend bij het vuil zetten en zo’n lekkere moderne AI assistent al het schrijfwerk laten doen voor weinig geld. Maar dan krijg je er wel een GIGOLO bij en wie wil dat?: Garbage In, Garbage Out, Lost Opportunity…

Stel je hebt geduld en je gaat Chat GPT trainen om voor jou persberichten te schrijven. Dan, na heel veel uren werk, kan dat systeem eenvoudige persberichten schrijven. Die je vervolgens toch weer moet controleren alsof je het huiswerk van een onwillige puber aan het nakijken bent.

Want doe je dat niet, dan eindig je als een meme op het internet. Zoals die Amerikaanse advocaat die zijn pleidooi voor een schadeclaim tegen luchtvaartmaatschappij Avianca door Chat GPT liet schrijven . Hij stond voor aap bij de rechter, want Chat GPT had voor het gemak allemaal voorbeelden van eerdere ongelukken bij Avianca beschreven die nooit waren voorgekomen…

En als jouw AI zich dan wel aan de feiten weet te houden, kan het dan ook de tone of voice aanhouden die jouw bedrijf graag wil? En wat doe je als PR-bureau met meerdere opdrachtgevers? De ene klant is formeel en heeft een aantal vaste woorden die in elk persbericht moeten staan. De andere klant is juist jong, hip en gebruikt graag alleen termen die op dat moment in de mode zijn.

Je zult toch altijd zelf aan het werk moeten, wil je dat het goed gebeurt.

En journalisten selecteren kun je beter helemaal niet aan AI overlaten. Stel je hebt een modejournalist die een paar artikelen over duurzame mode schrijft, dan kun je er van op aan dat die journalist van AI zeker de labels mode en duurzaamheid krijgt.

Vraag je voor een persbericht over een watervrij toilet een lijst van journalisten die het label duurzaamheid hebben, dan zul je ook die modejournalist in je lijst terug zien… Je hebt dan heel wat uit te leggen wanneer je diezelfde journalist een week later naar een mode persbericht wil laten kijken.

Er kan heel wat met AI, maar PR staat niet alleen voor Public relations, maar juist ook voor PERSONAL Relations. En dat kan AI moeilijk vervangen.

Zoals je net las is het sturen van het juiste persbericht naar de juiste persoon al een uitdaging.

Vraag AI dan helemaal niet om een attent telefoontje naar een journalist om die te feliciteren met een nieuwe baan. Of om een journalist te bellen om even bij te praten over een onderwerp, of om haar echt persoonlijk uit te nodigen voor een evenement.

PR zal best wel wat steun krijgen van AI, maar het blijft een mensen vak, vol warmte, creativiteit, attente gebaren en aandacht. En dat mag je niet verwachten van een computer.

Jeroen Goeman Borgesius

Eigenaar, PR-Dashboard - De Perslijst

Wat is PR-Dashboard?

PR-Dashboard biedt de mogelijkheid om je persberichten eenvoudig te verspreiden onder journalisten influencers en online media. Hun slimme software- en internetoplossingen zorgen ervoor dat jij als pr-professional efficiënter werkt en dus veel tijd bespaart. Door onze samenwerking kun je met één klik een via PR-Dashboard verzonden persbericht automatisch door ons laten monitoren.

Meer info: www.pr-dashboard.nl