Elke maand vragen we één van onze klanten naar de manier waarop zij onze diensten inzetten. Dit doen wij aan de hand van drie vaste vragen. Deze keer namen we contact op met Margreet van der Hauw van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).
Wie zijn jullie en wat doen jullie?
“Ik werk met een team van tien collega’s aan de corporate en marketingcommunicatie van de CHE. Dat betekent dat we ons onder andere bezig houden met het imago en identiteit van de CHE en de werving van nieuwe studenten voor onze voltijd- en deeltijdopleidingen. Als hogeschool met 500 medewerkers en 4200 studenten zijn we dagelijks in de media met nieuwe ontwikkelingen, projecten, evenementen, (afstudeer-)onderzoeken en dergelijke. Onze afdeling heeft graag in beeld welke verhalen over onze opleidingen, docenten en studenten in de print en online-media zijn geweest. We willen onze collega’s hier graag van op de hoogte brengen en we delen de aansprekende verhalen weer via onze eigen social media kanalen.
Hoe zetten jullie media monitoring in?
Het is mooi dat Mediaweb de monitoring voor de verschillende interne doelgroepen grotendeels automatisch verzorgd. Ons marketingcommunicatieteam ontvangt twee maal per dag een notificatie met al het nieuws waar de hogeschool in voorkomt. Wekelijks sturen we onze interne stakeholders een nieuwsbrief met alle media waarin we zijn verschenen. Dit overzicht wordt grotendeels automatisch gegenereerd in een eigen template, maar we doen er nog even een redactieslag over. Voor een aantal onderwerpen met speciale of grote aandacht hebben we ook een apart rapport voor betrokkenen gemaakt met de media waar dit thema in gepubliceerd was.
Welke gouden tip heb je voor andere bedrijven?
Wil je je mediamonitoring (opnieuw) onder de loep nemen, dan raad ik aan om goed naar je interne stakeholders te kijken. Voor wie is welke informatie op welk moment van meerwaarde voor zijn werk. Pas hier de mediamonitoring en inrichting zoveel mogelijk op aan. Dan heb je er vervolgens weinig werk aan en veel profijt.”
Margreet van der Hauw,
teamleider Marketing & Communicatie
Christelijke Hogeschool Ede