Almere City FC is de jongste betaald voetbalclub in Nederland. Sinds dit jaar speelt de club voor het eerst in de Eredivisie. Almere City FC is niet alleen een mooie club, maar ook een fijne businesspartner. Sinds 2015 werken Media Info Groep (MIG) en Almere City FC samen. MIG is niet alleen een partner op het gebied van mediamonitoring en logoherkenning, maar ook sponsor van de Almeerse voetbalclub.

Almere City FC en MIG kennen elkaar uit het Almeerse bedrijfsleven. In eerste instantie kwam Almere City FC bij MIG met een specifieke behoefte: het monitoren van hun aanwezigheid in de media voor reputatiemanagement. Perry Hendriks, communicatiemanager bij de voetbalclub, vertelt: “Onze branche krijgt veel media-aandacht. Het is handig om te weten waar je bedrijf opduikt in de media zodat je daar op kunt anticiperen en meepraten als er iets in de media verschijnt. Denk aan het ontslaan van trainers, en slechte of juiste goede prestaties. Daar is de monitoring heel handig voor.”

Aanwezigheid in de media
De dienst van MIG begon met het verkennen van mediavermeldingen van de Almeerse voetbalclub. Micha Nabarro, keyaccountmanager bij MIG, vertelt hoe dat in zijn werk gaat: “Je brengt met de mediamonitoring in kaart waar en hoe vaak de club genoemd wordt in de media. Bovendien kun je een stapje verder gaan door te analyseren hoe er over de club wordt gesproken. Wordt er ergens slecht over de organisatie gesproken, dan kun je daar op inhaken.”

Perry vervolgt: “Wat wij doen, is het converteren van die mediawaardes naar een formule. Wij worden intern beoordeeld op doelen die we moeten behalen. Een daarvan is het bereik en de ander een goede reputatie. Wij gebruiken de cijfers uit het MIG dashboard, media·web, en vertalen die naar het bereik dat wij per maand genereren. Ook hangen we daar een positief of negatief sentiment aan.” De diensten van MIG werden later uitgebreid met logoherkenning en het PR-dashboard van een partner.

Logoherkenning
De tooling voor tv-monitoring, oftewel logoherkenning, is bedoeld om het bereik van logo’s te monitoren. Het gaat niet alleen om het eigen logo van Almere City FC, maar ook de logo’s van de sponsors. Die logo’s worden gemonitord tijdens tv-uitzendingen van de wedstrijden van Almere City FC. “Door middel van deze tool breng je in kaart waar, wanneer, hoe vaak en hoe lang de logo’s worden getoond. Op basis van die factoren kun je voor logo’s ook een mediawaarde berekenen. Deze waarde kun je rapporteren aan sponsors. Wat investeren jullie en wat krijg je daarvoor terug?”, legt Micha uit. Perry vervolgt: “Nu we in de Eredivisie spelen, zijn sponsoren extra nieuwsgierig welke waarde aan zichtbaarheid dit met zich meebrengt en wat voor waarde daar aan hangt. Met de berekende mediawaarde kunnen wij weer de waarde van shirtsponsoring en bijvoorbeeld de prijs van de LED-boarding verantwoorden.”

PR-dashboard
Tot slot zet Almere City FC het PR-dashboard van een partner in ter ondersteuning van hun eigen externe communicatie. Belangrijke informatie stuurt de club zelf uit via persberichten naar regionale en landelijke media. Door het partnership is alles op elkaar aangesloten en kun je vanuit PR-dashboard makkelijk de resultaten in media·web ophalen. Het PR-dashboard helpt bij het monitoren van de impact van deze berichtgeving. “Wanneer we zelf berichten uitsturen, zijn we nieuwsgierig hoe het wordt opgepakt. We zijn niet alleen een voetbalclub, maar doen ook veel met maatschappelijk verantwoord ondernemen en ons vitaliteitsprogramma. We positioneren ons nu als de fitste club van Nederland, maar dat gaat verder dan alleen spelers en trainers. We willen impact maken en de provincie meekrijgen in een beweegtraject. Dat begint bij onze businessleden en gaat ook verder naar seizoenkaarthouders en supporters. We bieden een programma aan waarmee je punten kunt verdienen zodat je dagelijks aan jezelf kunt werken. Het is voor ons ook belangrijk om te weten hoe berichtgeving over dit soort thema’s scoort.”

Toekomstmuziek
Beide organisaties zien nog nieuwe mogelijkheden voor de toekomst. Een mooie stap voorwaarts is volgens Perry mediamonitoring op spelersniveau: “Ik zou het mooi vinden als we spelers individueel ook kunnen waarderen op mediazichtbaarheid en een positief of negatief sentiment. Dat kan een technisch manager of trainer gebruiken tijdens contractonderhandelingen. Een speler kan namelijk 20 keer scoren, maar negatieve publiciteit weegt misschien zwaarder dan de doelpunten die hij maakt.” Volgens Micha is de tool daar goed voor ingericht: “Op basis van de data kun je verschillen tussen spelers zien, maar ook een advertentiewaarde bepalen. Wat kost een speler, maar wat levert de speler naast het sportieve deel ook publicitair op? Daar kun je uitgebreide rapportages van maken.”

Partners
Aan de samenwerking zal het in ieder geval niet liggen. Beide partijen zijn positief over hun business partner. Micha: “De samenwerking is heel fijn. Bovendien is het ook gewoon heel leuk. Wij hebben twee vaste plekken tijdens de wedstrijden, die kaartjes zijn heel gewild onder collega’s. Daarnaast zijn we lid van hun business club. Je kunt voor de wedstrijden lekker dineren en kletsen met andere business partners. Maar ze organiseren ook veel sportevenementen. Zelf padel ik regelmatig met business club leden.”

Ook Perry is positief gestemd: “Het is een fijne samenwerking. Als er nieuwe collega’s aansluiten zijn ze nooit te beroerd om uit te leggen wat het dashboard doet en kan en waar het hele systeem toe in staat is. Ook staan ze ons met raad en daad bij met het verzamelen, analyseren en inzetten van data. Zowel aan de helpdesk-kant als aan de voorkant is alles goed geregeld.”

foto ondertekenen van het contract tussen media info groep en almere city fc