Op 1 juli was het Ketikoti. Een jaarlijkse terugkerende feestdag ter viering van de afschaffing van de slavernij. Wij vroegen ons af: wat is de impact van Ketikoti in de media? 

 

Landelijke feestdag

Er was dit jaar veel te doen rondom Ketikoti, omdat er een veelgedeelde petitie rondging om de dag aan te wijzen als landelijke feest- en vrijedag. Ook de excuses van burgemeester Femke Halsema namens de gemeente Amsterdam voor het slavernijverleden van de stad leverde veel publiciteit op. Wat deed deze berichtgeving met het sentiment? Als we hier op inzoomen, zien we voornamelijk positieve berichtgeving over de feestdag (zie rechtertabel).

De populariteit zien we ook terug in onderstaande overzicht, waar ook zichtbaar in is dat Ketikoti zeker niet alleen ‘randstedelijk’ is, maar ook door de regionale dagbladen veelvuldig in het nieuws komt.

 

Aantal keer Ketikoti in media in 2021

Voorgaande jaren

Als we het vervolgens vergelijken met voorgaande jaren, zien we wel degelijk terug dat dit jaar meer publiciteit heeft opgeleverd, maar ook 2020 en 2019 (het pre-coronajaar) laten veel interessante punten zien.

2020

Zo zien we in de berichtgeving rond Ketikoti van vorig jaar een grote opleving in de regionale dagbladen rondom de Black Lives Matter demonstratie, en is de dag van de viering zelf veel prominenter aanwezig in de landelijke dagbladen.

 

Aantal keer Ketikoti in media in 2020

 

2019

Kijken we naar twee jaar geleden, dan zien we minder berichtgeving en een piek in de berichtgeving bij de regionale dagbladen. Ieder jaar wordt de impact van Ketikoti dus een stukje groter. Tijd om er een landelijke vrije dag van te maken?

 

Aantal keer Ketikoti in media in 2019