Er zijn door de bank genomen twee redenen om media-uitingen te monitoren: als nieuwsvoorziening of als middel om data-analyses te maken. Bedrijven die media laten monitoren weten dat het succes van media monitoring staat of valt met een goede zoekopdracht. Met een juist geformuleerde zoekopdracht kun je een goede query samenstellen die de juiste informatie op het juiste moment naar boven haalt. Hoe preciezer de opdracht, hoe beter de resultaten. Maar er is nog een voordeel: je houdt ook de kosten in de hand door goed te benoemen wat je zoekt en waarom je dat zoekt.

Kwaliteit en budget bewaken

Thijs Woltering, manager media-analyse van Media Info Groep: “Het is ontzettend belangrijk dat je duidelijk in beeld brengt waarom je behoefte hebt aan bepaalde informatie. Als je dat niet helder formuleert, heeft dat effect op het resultaat en de bruikbaarheid daarvan. Als een klant bij ons een zoekopdracht uitzet, kijken we daar altijd heel kritisch naar.  Levert de opdracht mogelijk niet genoeg bruikbare resultaten op? Of dreigen het er juist teveel te worden? Is het onduidelijk waar de behoefte van de klant ligt? Dan nemen we contact op met de klant en kijken we hoe we de zoekopdracht verder kunnen verfijnen. Zo bewaken we de kwaliteit en het budget van de klant.

Een voorbeeld van een zoekopdracht die verder geoptimaliseerd kon worden: een uitvaartonderneming gaf als opdracht nieuws over de uitvaartbranche te monitoren. Een brede opdracht, die veel resultaten opleverde. Woltering: “We hebben toen aan de klant gevraagd of het niet verstandiger is om de focus te leggen op de regio waar de ondernemer opereert. Dat scheelde veel werk en leverde een aanzienlijke besparing op.”

Monitoring+
Bij Media Info Groep zij er twee opties voor het uitzetten van een zoekopdracht: een reguliere monitoring, of een Monitoring Plus traject. Dat laatste traject is met name interessant voor zoekopdrachten die zeer specifiek zijn of wat complexere selectiecriteria hebben. Deze zoekopdracht wordt beheerd door een gespecialiseerd team, dat voor een paar klanten zeer specifieke zoekopdrachten filtert en monitort. Woltering: “Het gaat bijvoorbeeld om een klant die op de hoogte gehouden wil worden van alle non-private bouwprojecten die op korte termijn worden aangekondigd. De klant wil daar niet alleen melding van krijgen, maar ook dat de meldingen worden ontdubbeld, en dat dus alleen de unieke resultaten worden teruggekoppeld. Ook moet er worden gefilterd op een bepaald type bouwproject en moet de informatie van het bouwproject concreet genoeg zijn.”

Niet alle media-monitoring vraagt om het Plus traject. Toch begint elke zoekopdracht bij dezelfde basis:

  • Stap 1: Bepaal je doel: wil je bijvoorbeeld je positie op de markt bepalen? Of zoek je een efficiënte manier om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in je branche? Bepaal voor jezelf een gericht doel voor de zoekopdracht.
  • Stap 2: Definieer zoektermen: bepaal de belangrijkste woorden en/of zinnen om te volgen. Denk aan merknamen, concurrenten, sectortrends of specifieke onderwerpen. Let er ook op of jouw zoekterm meerdere betekenissen heeft. Zoals Ajax. Dat geeft resultaten voor zowel de voetbalclub als het schoonmaakmiddel. Dat wil je voorkomen. Omschrijf dus helder wat de zoekopdracht wel en niet behelst.
  • Stap 3: Kies welk soorten media en bronnen je wilt opnemen in de resultaten of juist wilt uitsluiten: zoals print, online en radio en televisie. Maak daar ook weer onderverdelingen in zoals alleen landelijke dagbladen, landelijke nieuwssites en landelijke radio en televisiezenders.
  • Stap 4: Specificeer je zoekterm en filter. Wil je alle vermeldingen van de zoekterm ontvangen of wil je bijvoorbeeld alleen inhoudelijke artikelen? Misschien ben je juist op zoek naar productinformatie? In principe is alles mogelijk, zolang helder omschreven is wat de selectiecriteria zijn. Zo vorm je een trechter. Van breed naar steeds smaller (specifieker). De monitoring levert minder resultaten op, maar de resultaten zijn wel relevant. Let wel op: een zoekopdracht hoeft niet kort te zijn. Een specifiekere zoekopdracht waarin je meerdere dingen in-of uitsluit is vaak relatief lang.
  • Stap 5: Dataverzameling: Zoekopdracht(en) bepaald? Dan is het onze beurt. Soms kunnen we alle – voor jou relevante data – volledig geautomatiseerd uit een database van mediabronnen filteren. We voeren een ‘query’ (zoekopdracht) in om de resultaten naar boven te krijgen waar je naar zoekt. Meestal gaan we (daarnaast) handmatig aan de slag: lezers scheiden aan de hand van de selectiecriteria het kaf van het koren. Zeker bij complexe zoekopdrachten beoordelen we altijd handmatig de resultaten die uit de database rollen, zodat de voor jou relevante uitkomsten overblijven.
  • Stap 6: Analyse en rapportage: de verzamelde gegevens worden geanalyseerd en gerapporteerd. Dit gebeurt handmatig (kwalitatief onderzoek) of geautomatiseerd (kwantitatief onderzoek) en is optioneel.

Kosten
De kosten van media-monitoring zijn sterk afhankelijk van het aantal artikelen / berichten dat we leveren. Wil je dat we helpen bij de analyse van media of houd je dat zelf in de hand? En is jouw zoekopdracht complex of eenvoudig? Ben je op zoek naar Nederlandse bronnen of zoek je wereldwijd? Ben je op zoek naar wat het beste bij jou past? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder.