Deze week is Media Info Groep aanwezig bij de #AMECSummit in Wenen, waar professionals uit de communicatie- en mediamonitoringsector van over de hele wereld samenkomen. Een van de belangrijkste onderwerpen? De introductie van de vernieuwde Barcelona Principles 4.0 – de wereldwijde standaard voor het meten en evalueren van communicatieresultaten.
Wat zijn de Barcelona Principles?
Sinds 2010 bieden de Barcelona Principles richting aan PR- en communicatieprofessionals over de hele wereld. De principes geven een helder en uniform kader om het werk in communicatie en PR effectief, transparant én écht resultaatgericht te meten. Met de komst van versie 4.0 blijven de basics overeind, maar is er ook meer aandacht voor moderne uitdagingen en kansen, zoals stakeholderbetrokkenheid en strategische afstemming met organisatiedoelen.
Wat is er nieuw aan versie 4.0?
De Barcelona Principles 4.0 zijn een evolutie, geen revolutie. Ze zijn verder aangescherpt op basis van inzichten uit de praktijk en ontwikkelingen in het vakgebied. Ze blijven eenvoudig, robuust én wereldwijd toepasbaar. En ze sluiten naadloos aan op andere AMEC-tools, zoals het Integrated Evaluation Framework en de Measurement Maturity Mapper.
Praktisch aan de slag
De Barcelona Principles zijn bedoeld als een ‘helicopter view’ – een algemeen overzicht van wat best practices zijn en bieden vooral bureaus en communicatieadviseurs houvast. Met praktische tools zoals het Integrated Evaluation Framework kunnen deze principes ook daadwerkelijk toegepast worden in communicatieprojecten. En met de Measurement Maturity Mapper is het mogelijk om het eigen meetprogramma te vergelijken met branchegenoten.
Waarom zijn de Barcelona Principles 4.0 belangrijk?
Het meten en evalueren van communicatie is essentieel voor organisaties die willen weten wat werkt, wat beter kan, en hoe communicatie écht bijdraagt aan organisatiedoelen. De Principles zorgen voor structuur, duidelijkheid en meer waarde van alle communicatie-inspanningen – zeker voor bureaus en professionals die opdrachtgevers hierover adviseren.
Zie voor meer informatie de website van AMEC.


De 7 principes op een rij
1. Measurement and evaluation should be rooted in organizational objectives
(Meten en evalueren moeten altijd aansluiten op de doelstellingen van de organisatie.)
2. Outcomes and impact should be identified for stakeholders, society, and the organization
(Breng de uitkomsten en impact in kaart voor zowel stakeholders als de samenleving en de organisatie.)
3. Outcomes and impact can and should be both qualitative and quantitative
(Uitkomsten en impact kunnen én moeten zowel kwalitatief als kwantitatief gemeten worden.)
4. Communication measurement and evaluation need both qualitative and quantitative methods
(Zet zowel kwalitatieve als kwantitatieve methodes in bij het meten van communicatie.)
5. AVEs are not the value of communication
(Advertentiewaarde (AVE) is géén waardevolle maatstaf voor communicatie.)
6. Measurement and evaluation should be transparent, consistent, and valid
(Transparantie, consistentie en validiteit zijn een must bij meten en evalueren.)
7. Measurement and evaluation are continuous and drive learning and insights
(Meten en evalueren zijn een continue cyclus die inzichten en leren stimuleert.)