Van knipseldienst tot multimediaal monitoringbedrijf: ruim 100 jaar innovatie
Het verhaal van Media Info Groep begon ruim een eeuw geleden, toen monitoring nog geen begrip was. Toch was ‘weten wat er speelt’ al vanaf de oprichting onze rode draad. Onze pionier en oprichter Mozes Vaz Dias, journalist en ondernemer, legde het fundament voor de monitoringsindustrie in Nederland. Zijn drive om nieuws te verzamelen en delen bracht innovatie na innovatie.
Als 23-jarige startte Mozes Vaz Dias in Amsterdam zijn Centraal Correspondentie Bureau voor Dagbladen, al snel bekend als Persbureau Vaz Dias. Niet alleen schreef hij nieuws, hij bracht het ook op creatieve wijze aan de man, bijvoorbeeld door fotokaarten als pr-middel in te zetten. Zijn grote doorbraak kwam met het wereldnieuws rondom de diamant Cullinan, waardoor Amsterdam internationaal als Diamantstad op de kaart werd gezet.
Gedurende de Eerste Wereldoorlog en de jaren daarna groeide het bedrijf. Vaz Dias gebruikte een netwerk van tipgevers en telegraafverbindingen om nieuws te verzamelen en door te spelen aan kranten én bedrijven die hun voordeel deden met die inzichten. Daarmee legde hij het fundament voor de knipseldienst en het monitoren van berichtgeving, een dienst waarvoor zijn bedrijf al snel naam maakte.
Vaz Dias dacht vooruit: hij startte als eerste wereldwijd een radiopersdienst en introduceerde copyright-bewuste nieuwsbulletins voor kranten en omroepen. Ook live-radio verslaggeving en fotobureaus behoorden tot zijn vernieuwingen.
Het bedrijf groeide uit tot een onderneming met tientallen medewerkers en grote klanten zoals het Rode Kruis en de Gemeente Amsterdam. Gedrukte knipsels, beursberichten, en beelden werden gebundeld en verspreid onder een groeiende klantenkring.
Na de oorlog speelde de onderneming een rol in internationale persmonitoring, onder andere door de oprichting van FIBEP: de wereldwijde federatie van knipseldiensten. Inmiddels was het belang van monitoring erkend als cruciale bron van inzicht voor bedrijven en organisaties.
Tot diep in de 20e eeuw lag ons bedrijf aan de Amsterdamse grachten, waar knipsels nog met de hand werden geknipt, gecodeerd en in mapjes werden verzameld. Het klantennetwerk groeide naar ruim 1.300 organisaties, ondersteund door de toegewijde inzet van een hecht team. Dankzij de komst van kopieermachines, faxen en later computers, werd het werk innovatiever en efficiënter.
In de jaren negentig volgde de digitalisering in rap tempo. Verschillende knipselbedrijven, zoals Antal Clipping, Knipsel Info Service en Euroclip, ontwikkelden ieder hun eigen specialisme. Uiteindelijk werden deze bedrijven samengevoegd, waarna op 12-12-2012 Media Info Groep ontstond.
Onder leiding van Mark Reisz, zoon van oprichtster mevrouw Lia Reisz, groeide Media Info Groep verder uit tot een toonaangevend mediamonitoringbedrijf. We monitoren nu niet alleen print, maar ook radio, tv, online nieuws, social media en podcasts, en leveren razendsnel digitaal maatwerk aan onze klanten. Dag en nacht wordt snel en betrouwbaar gewerkt: brede dekking, grondige selectie, verrijkt door professionele media-analisten die inzicht en duiding bieden, ook in de waarde en impact van media-aandacht.
Ons klantportaal media•web biedt vandaag de dag overzicht, slimme analyses en rapportages voor communicatieprofessionals. Wat begon als een knipseldienst, is uitgegroeid tot multimediaal monitoringbedrijf, stevig geworteld in ruim honderd jaar geschiedenis, en nog altijd sterk gericht op vooruitgang. Vindingrijkheid, nieuwsgierigheid en betrouwbaarheid vormen de basis van alles wat we doen. Vanuit een rijke traditie werken we iedere dag aan de innovatie van morgen, zodat onze klanten altijd weten wat er speelt.
Wanneer je je media monitoring laat verzorgen door Media Info Groep, kun je er zeker van zijn dat de rechthebbenden een vergoeding ontvangen voor hun artikelen.
Ervaar het zelf: vraag direct een demo aan!
Wij denken graag met je mee. Ontdek kosteloos wat media•web voor jouw organisatie kan doen.
Demo’s zijn altijd vrijblijvend
Binnen één werkdag reactie
Boek een demo