Elke maand vragen we één van onze klanten naar de manier waarop zij onze diensten inzetten. Dit doen wij aan de hand van drie vaste vragen. Deze keer namen we contact op met Alain van der Horst van het Van Gogh Museum. 

Wie zijn jullie en wat doen jullie?
“Wij zijn het Van Gogh Museum en meer in het bijzonder de afdeling Pers van het Van Gogh Museum, verantwoordelijk voor alle communicatie in en met externe media. Wij bekommeren ons om publiciteit, woordvoering en nieuws ten aanzien van het museum en alle activiteiten die het museum onderneemt, zoals nieuwe, tijdelijke tentoonstellingen (zoals Hockney – Van Gogh, The Joy of Nature, die net is afgelopen, of Van Gogh en de Zonnebloemen, die eind deze week van start gaat), of samenwerkingen tussen het museum en externe partners, zoals Vans (kledingmerk, red.).

Behalve museum is het Van Gogh Museum ook het onderzoeks- en kennisinstituut op[ het gebied van leven en werk van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten. Daarnaast behandelen wij dagelijks vele mediavragen en –mediaverzoeken, van interviews tot documentaires, van blogs tot fotoreportages.”

 Hoe gebruiken jullie Media Monitoring?

“Voor ons is het belangrijk om te weten wat en hoe media publiceren over het leven en werk van Vincent van Gogh en de activiteiten van het museum. Daarnaast willen wij graag op de hoogte zijn van nieuws en publiciteit op ons gebied, ook als het bijvoorbeeld afkomstig is van andere instituten.

We voeren een proactief persbeleid, waardoor we goed op de hoogte zijn van de mediacoverage die we zelf genereren, maar daarnaast blijven we graag up to date over alle andere publiciteit aangaande onze onderwerpen, zowel nationaal als internationaal. Van Gogh is wereldberoemd en is alleen al om die reden elke dag wel ergens in het nieuws.”

Welke gouden tip hebben jullie voor andere bedrijven om Media Monitoring op deze manier in te zetten?
De ‘gouden tip’ is voor elke organisatie anders, maar voor ons is het heel aangenaam dat Media Info Groep ons helpt om in de grote hoeveelheid media-aandacht die wij generen het kaf van het koren te scheiden, zodat wij ons kunnen focussen op onze missie: het verrijken en inspireren van zo veel mogelijk mensen, waar ook ter wereld, met leven en werk van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten.

Alain van der Horst
Hoofd Pers
Van Gogh Museum