Uitgelicht: logodetectie in uitvoering

Gepubliceerd op dec 16, 2025

Stel, je bent een energiedrankmerk en sponsort sportevenementen. Een kostbare bezigheid, maar door de sponsoring komt je logo wél ontzettend vaak in beeld. Maar wanneer en hoe vaak? Welke waarde vertegenwoordigt het? En op welke kanalen?

Met deze brandende vragen kwam een bekende aanbieder van energiedrankjes bij ons terecht. Een interessante case die ons op het lijf geschreven is. Als complete mediamonitoringpartner gingen we voor ze aan de slag.

Het is dinsdagochtend zes uur, als er op de tv-zender Eurosport al live sport wordt uitgezonden. Aan de andere kant van de wereld vindt een wintersportkampioenschap plaats. De logodetectie van Media Info Groep heeft het logo van onze klant opgemerkt tussen de meters sneeuw. De beelden worden doorgestuurd naar de codeurs in Nederland. Op hetzelfde moment komt er net een artikel van een groot landelijk dagblad binnen. Dit artikel is in de nacht beoordeeld door onze productieafdeling in Jakarta en niet veel later in Nederland ontvangen.

De codeurs gaan aan de slag en beoordelen het krantenartikel tot in de puntjes. Er wordt gekeken hoe vaak het logo te zien is, of er ook gerelateerde producten in beeld komen, wat het sentiment is en onder welk onderwerp het fragment valt. Daarnaast kijken we naar de zoekwoorden. Komt het logo niet voor, maar wordt het merk wel genoemd? Of wordt de gesponsorde sporter juist uitgebreid aan het woord gelaten? Is de specifieke sport onderwerp van het artikel? Het zijn allemaal punten waar we op rapporteren aan de klant.

Daarna wordt het televisiefragment beoordeeld. We letten op de logo’s en eventueel het logo van de partner van het merk. We luisteren naar wat er gezegd wordt en kijken hoe lang het fragment duurt. Al deze verschillende componenten voegen we aan onze rapportage toe, inclusief de mediawaarde van deze content. De rapportage gaat vervolgens in een bestand naar de klant.

In andere gevallen duiken onze deskundige media-analisten nog in de rapportage. Ze kijken nét wat verder dan de cijfers en stellen een rapport op dat past bij de wens van de klant.

Deze inzichten zijn niet alleen waardevol voor merken, maar juist ook voor sportorganisaties, grote sportclubs en organisatoren van (inter)nationale evenementen. Met logodetectie en mediamonitoring kunnen zij concreet aantonen welke media-aandacht en zichtbaarheid sponsoren realiseren met hun investering. Dat maakt de impact van sponsoring inzichtelijk en meetbaar, en biedt sterke onderbouwing richting bestaande sponsoren. Daarnaast vormt deze data een krachtig hulpmiddel bij het werven van nieuwe sponsoren, door duidelijk te laten zien welke exposure en mediawaarde een samenwerking kan opleveren.

Wil je inzicht in hoe en wanneer jouw logo in de media opduikt? Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen bepalen we de rapportagevorm die naadloos aansluit bij jouw merk en doelstellingen.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.