Voor iedere organisatie is het belangrijk om te weten wat er in de media speelt. Ook wij maken, net als anderen, gebruik van automatische zoekopdrachten of queries naar relevante artikelen. Maar, bij ons hoort daar standaard ook een check door onze leesafdeling bij. Dat levert geen extra kosten, maar wél heel veel meerwaarde op voor onze opdrachtgevers. Zij ontvangen daarmee alleen écht relevante artikelen. En dat bespaart heel veel tijd.

Klanten geven ons de opdracht om te zoeken op bepaalde thema’s en/of zoekwoorden. Wij scannen alle artikelen en items uit kranten, bladen, online media en radio & televisie. Dat gebeurt via onze zelf ontwikkelde software die automatisch alle artikelen opspoort en ze plaatst in een leesscherm.

Daar hoort bij ons nog een belangrijke extra stap bij en dat is het werk van de leesafdeling. Veel opdrachtgevers zijn enthousiast over deze extra check. En terecht. Het bespaart hen veel tijd die zij anders kwijt zijn aan het zelf doorspitten van niet relevantie stukken. Een paar voorbeelden geven het verschil aan.

Baat bij de leesafdeling
Stel, de gemeente Emmen wil weten wat er geschreven wordt over het bezoek van de koninklijke familie aan deze stad tijdens Koningsdag 2024. Dan wil zij niet alle stukken over Koningsdag 2024 ontvangen, maar alleen specifiek over het bezoek aan Emmen. Of denk aan Sail Amsterdam. Sail is een term die ook los van het bekende Amsterdamse evenement veel wordt gebruikt. Wanneer je alleen stukken wilt ontvangen over het evenement en niet over zeilen in het algemeen, maakt de leesafdeling deze selectie. Wanneer je bovendien alleen inhoudelijke artikelen wilt teruglezen over een evenement en niet geinteresseerd bent in de droge vermelding als agenda-item, selecteert de leesafdeling alleen de inhoudelijke stukken.

Wil je als zonnebrillenproducent niet alleen artikelen of vermeldingen over je merk terugvinden, maar ook foto’s waarop de bril staat? Ook dan brengt de leesafdeling uitkomst. Of denk aan toeristische bedrijven, die niet zozeer het nieuws over Zuid-Afrika willen lezen, maar alleen over Zuid-Afrika als toeristische bestemming. Bij een fusie of overname wil je ook alleen berichtgeving daarover ontvangen; geen willekeurige artikelen. In alle bovenstaande gevallen hebben onze klanten veel baat bij de leesafdeling.

Jakarta
De leesafdeling is gedeeltelijk in Almere gevestigd, maar grotendeels in Jakarta – Indonesië. Hier werken zo’n 25 collega’s aan het doorlezen van de artikelen. De keuze voor Jakarta is gemaakt vanwege het tijdsverschil met Nederland. We willen zo vroeg mogelijk aan de slag met de selectie van relevant nieuws, zodat onze klanten direct als ze op kantoor komen al alle actuele artikelen in de mail hebben. Met een tijdsverschil van zes uur is dat makkelijk te realiseren. Bovendien zijn er ook weekenddiensten voor het lezen van de zaterdagkrant, zodat de artikelen daaruit ook direct als eerste bij de klant op het bureau liggen. Of vaak zelfs zaterdag al. Alle medewerkers in Jakarta zijn Nederlands of studeren Nederlands aan de universiteit in Jakarta.

Tussen keyword en analyse in
Als onze opdrachtgevers nog een verdere kwantitatieve of kwalitatieve analyse nodig hebben van wat waar en wanneer er is gepubliceerd, dan gaat de analyseafdeling aan de slag. Zij gaan nog een stap verder dan de leesafdeling en lezen en beoordelen het stuk volledig. Bovendien kunnen zij eventuele trends en het sentiment van een stuk analyseren: wordt er positief, negatief of neutraal gesproken over een onderwerp? De leesafdeling is de stap tussen de automatische zoekopdracht en de analyse-afdeling in, een extra dienstverlening die de klant kostenloos ontvangt.