Voor iedere organisatie is het belangrijk om te weten wat er in de media speelt op zijn vakgebied. Media Info Groep monitort de media en haalt alle relevante artikelen naar boven. Die check op relevantie wordt gedaan door de leesafdeling. Deze afdeling controleert of het artikel ook echt interessant is voor de opdrachtgever. 

Klanten van Media Info Groep geven ons de opdracht om te zoeken op bepaalde thema’s en/of zoekwoorden. Wij scannen alle artikelen en items uit kranten, bladen, online media en radio & televisie. Dat gebeurt via onze zelf ontwikkelde software die automatisch alle artikelen opspoort en ze plaatst in een leesscherm.

Philips of Jan Philips
Vervolgens komt onze leesafdeling in actie. Zij lezen het artikel en beoordelen of het stuk relevant is. Stel, een bedrijf als Philips geeft ons de opdracht om te zoeken op het onderwerp televisie. Dan willen ze uiteraard vooral artikelen ontvangen over hun eigen televisies of ontwikkelingen bij de concurrentie. De software zal echter ook een stuk vinden over de favoriete televisieprogramma’s van Jan Philips. De leesafdeling filtert dergelijke niet relevante vondsten eruit en zorgt dat organisaties echt maatwerk krijgen.

Jakarta
Sonja Rorijs is manager van de productieafdeling, waarvan de leesafdeling deel uitmaakt. In Almere zijn er drie personen die het knippen en lezen voor hun rekening nemen. Daarnaast zijn er ook in Jakarta, Indonesië, 80 mensen aan het werk voor Media Info Groep. De leesafdeling telt 25 collega’s. Vanwaar de keuze voor Jakarta? “Vanwege het tijdsverschil met Nederland. We willen zo vroeg mogelijk aan de slag met de selectie van relevant nieuws, zodat onze klanten direct als ze op kantoor komen al alle actuele artikelen in de mail hebben. Met een tijdsverschil van zes uur is dat makkelijk te realiseren. Bovendien  zijn er ook weekenddiensten voor het lezen van de zaterdagkrant, zodat de artikelen daaruit ook maandag als eerste bij de klant op het bureau liggen. Of vaak zelfs zaterdag al. Alle 80 medewerkers in Jakarta zijn Nederlands of studeren Nederlands aan de universiteit in Jakarta.”

De selectie door de leesafdeling is zeker nodig. Wanneer de software puur op zoekwoorden selecteert, onstaat er een enorm archief aan artikelen. De ‘lezers’ van de leesafdeling krijgen de artikelen aangeleverd in een leesscherm met keywords gehighlight en met nummers voor de prioritering: een stuk in de landelijke dagbladen heeft een hogere prioriteit dan een stuk in een regionaal dagblad, een magazine of huis-aan-huis-blad. De landelijke dagbladen worden dan ook als eerste gelezen, gevolgd door de andere stukken. Opdrachtgevers kunnen ook media uitsluiten, bijvoorbeeld als ze niet willen dat er regionaal wordt geknipt. Zij ontvangen alle relevante stukken in het Mediaweb.

Sentimentanalyse
Opdrachtgevers van Media Info Groep zijn naast bedrijven ook pr-bureaus die de artikelen nodig hebben voor hun klanten. Als opdrachtgevers nog een verdere kwantitatieve of kwalitatieve analyse nodig hebben van wat, waar en wanneer er is gepubliceerd, dan gaat de analyseafdeling aan de slag [link naar blog over analyseafdeling]. Zij kunnen bijvoorbeeld ook het sentiment van het stuk analyseren: wordt er positief, negatief of neutraal gesproken over een onderwerp.

Extra set ogen
Wordt de extra set ogen die de leesafdeling biedt niet langzaamaan vervangen door een geautomatiseerde check van de stukken op relevantie? Volgens Sonja is het nog niet zo ver. “In de twintig jaar dat ik werk bij Media Info Groep is er al veel veranderd. Zo zijn we door de verdere digitalisering en online beschikbaarheid van artikelen een compleet nieuwe werkwijze gaan hanteren. Alhoewel ik vernieuwingen als deze van harte toejuich, zie ik de menselijke check door de leesafdeling nog niet zo snel verdwijnen. Ogen zijn en blijven nodig!”