En dan is het ineens de laatste maand van dit jaar. Tijd om vooruit te kijken naar 2025. Misschien liggen je jaarplan en jaarbudget al klaar maar voor wie er nog op zwoegt (of nog moet beginnen) geven we in deze blog tips. Alvast één advies: mediamonitoring gaat je helpen!
De kunst voor een goed jaarplan: veel relevante informatie verzamelen. Als je weet wat het effect was van je eerdere campagnes en welke trends er waarschijnlijk aankomen, is het veel makkelijker om je plan voor komend jaar te maken.
Hoe maak je een jaarplan?
Aanpak
Verzamel gegevens van het afgelopen jaar. Voor organisaties die bestaan uit meerdere afdelingen: zorg dat je van alle afdelingen de informatie krijgt. Hoe meer je een totaalbeeld vormt hoe beter.
Je jaarplan moet bijdragen aan de lange termijn doelen die je wilt bereiken. Die doelen kunnen zo’n tien jaar in de toekomst liggen. Laat je plan – als het eenmaal af is – niet het hele jaar zonder aanpassingen op de plank liggen. Het is belangrijk om in te spelen op actuele ontwikkelingen. Stel je plan dus regelmatig bij tijdens het jaar.
Onderdelen in een jaarplan
Wat je precies in je jaarplan zet is natuurlijk helemaal aan jou. Geef er je eigen draai aan.
Er zijn een aantal onderdelen die veel terugkomen in jaarplannen, zoals:
– Je missie en visie. Die vormen het fundament van je jaarplan.
– SWOT-analyse (sterkte-zwakte analyse)
– Jaardoelen (SMART geformuleerd: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden)
Een jaarbudget opstellen
Om een globaal beeld te krijgen van het budget dat je nodig hebt kun je kijken wat andere bedrijven uitgeven in jouw branche. Bedenk ook: je jaarbudget en jaarplan hangen sterk samen. Je wilt het budget hebben om je doelen te halen en andersom: als je een realistisch beeld hebt van de financiële situatie van komend jaar (waarbij je rekening houdt met veranderende concurrentie, meer of minder leveringskosten enz.) kun je ook haalbare jaardoelen stellen.
Hoe grondig je research ook is, je kunt altijd tegen onverwachte kosten oplopen. Zorg voor wat financiële ademruimte in je plan.
Verder is het belangrijk dat het jaarbudget door iedereen gedragen wordt. Leg het concept daarom altijd voor aan de verantwoordelijken van de afdelingen. Pas daarna stel je je definitieve plan op.
Ook voor het jaarbudget geldt: houd het up-to-date. Vergelijk bijvoorbeeld maandelijks de geschatte kosten met de kosten die je echt maakte.
Zo helpt mediamonitoring bij het maken van een jaarplan of jaarbudget
We zeiden het al in het begin van deze blog: om een realistisch jaarplan en budget te maken heb je informatie nodig. We vertellen je graag hoe je mediamonitoring daarvoor kunt gebruiken.
Themamonitoring
Temamonitoring is het – zoals de naam al zegt – het monitoren rondom een bepaald thema. In hoeverre leeft het thema bij jouw doelgroep en hoe denken ze erover? Als je bijvoorbeeld het plan hebt om volgend jaar een duurzaam product te ontwikkelen. Dan wil je natuurlijk weten of kopers daar warm voor lopen. Themamonitoring geeft duidelijkheid.
Branchenieuws
Misschien gaan de ontwikkelingen in jouw branche heel snel. Mediamonitoring geeft je een overzicht van ontwikkelingen in je branche. Zo weet je wat er nu speelt én wat eraan komt.
Benchmarken
Benchmarken betekent dat je je prestaties vergelijkt met andere organisaties in dezelfde branche. Zo kom je erachter wat jouw positie op de markt is. Daar kun je veel inspiratie uithalen. Wat
Sociale media
Het is belangrijk om te weten hoe jouw merk presteert op sociale media. Dit kun je makkelijk in kaart brengen door mediamonitoring. We monitoren jouw zichtbaarheid maar ook die van concurrenten en influencers .
RTV
Naast alle ‘nieuwe’ media kun je ook nog steeds veel bereiken via de traditionele kanalen: radio en televisie. Door mediamonitoring kun je bijhouden hoe vaak jouw organisatie voorbijkomt en ook wat het sentiment is. Wordt er kritisch over je gesproken of vooral enthousiast?
Sterke onderbouwing voor je keuzes
Als je in je jaarbudget geld reserveert voor bijvoorbeeld een pr-campagne moet je dat natuurlijk kunnen verantwoorden. Met mediamonitoring sta je sterk want je kunt precies laten zien wat het bereik was van je eerdere campagne.
Wil jij gegevens om je jaarplan- of budget een extra boost te geven? Neem contact met ons op. Er is heel veel mogelijk!