In april namen we je mee in de wijze waarop wij de quarantaine of lockdown in Nederland en Indonesië dagelijks met ons werk bezig hielden. Nu, zes maanden na de aankondiging van de intelligente lockdown, kijken we naar de huidige situatie. Staat het kantoor nog altijd leeg? En hoe gaat het met de collega’s in Jakarta? We spraken met Flaura, manager van ons kantoor in Jakarta (Indonesië), Sonja van de productieafdeling en Micha van de afdeling Sales. Welke impact heeft het thuiswerken voor hen gehad en hoe ziet hun werkweek er nu uit?
Met meer dan tweehonderdvijfentwintig geregistreerde coronapatienten en meer dan negenduizend doden (bron) heeft corona in Indonesië aardig om zich heen geslagen. In Jakarta ligt al een geruime tijd een deel van ons productieproces, want wanneer Nederland nog op één oor ligt worden daar als eerste de kranten en magazines (digitaal) geknipt. Door het tijdsverschil kunnen de collega’s daar namelijk direct starten met het (digitaal) knippen van de artikelen. We vroegen Flaura, manager van het kantoor, hoe het daar nu gaat: “We werken nog altijd vanuit huis. Hoewel het in sommige landen beter leek te gaan, is dat niet het geval in Indonesië. Omdat het dodental weer aan het stijgen is gaan we weer richting een soort van lockdown. We moeten op straat atijd een masker dragen en riskeren hoge boetes als we ons niet aan de regels houden. Ik maak mij soms zorgen over de gezondheid van de medewerkers, maar gelukkig gaat het nog steeds goed.”
Als het productieteam in Jakarta klaar is met het knipwerk worden de artikelen teruggezonden naar Almere. Na de automatische selectie door de computersystemen worden de artikelen door onze redactieafdeling in Almere nog eens handmatig gelezen. We belden met Sonja, manager van de afdeling: “Er is bij ons eigenlijk niet zoveel gewijzigd. We werken grotendeels nog allemaal thuis en dat gaat super. Wel zijn er kranten en magazines die niet digitaal aangeleverd worden. Deze moeten weer worden ingescand. Deze specifieke scanners staan op ons kantoor, vandaar dat er nog steeds een aantal collega’s op gezette tijden op kantoor aanwezig zijn.”
Op de afdeling Sales werkt accountmanager Micha nog steeds grotendeels vanuit huis: “Het thuis werken gaat nog steeds prima. Het is goed geregeld, ik kan hier alles wat op kantoor ook mogelijk is. Ik reis voornamelijk met het openbaar vervoer, dus het scheelt reistijd én reizen in een drukke trein. Inmiddels hebben we als afdeling ook wat meer vorm gegeven aan het (digitaal) contact onderling. We zijn naar een wekelijkse video-meeting gegaan (in plaats van een dagelijkse) en doen iedere week een digitale donderdagmiddagborrel. Iedere keer organiseert een andere collega deze. De ene keer wordt er een bingo georganiseerd, de andere keer een interactieve quiz.
Ook is het weer mogelijk om naar kantoor te gaan. Om te voorkomen dat het in één keer te druk wordt, dien je wel een plekje te reserveren. Maar wel fijn om de collega’s weer eens in het echt te zien.”
Een lege productieafdeling in Almere.
Micha, accountmanager op de afdeling Sales, vanuit zijn thuiskantoor.