Elke maand vragen we één van onze klanten naar de manier waarop zij onze diensten inzetten. Dit doen wij aan de hand van drie vaste vragen. Deze keer namen we contact op met Anneke Lips van Van Wijnen.

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

Van Wijnen (opgericht in 1907, 1900 vakliefhebbers, 25 locaties) initieert, ontwikkelt, realiseert en beheert vastgoed in de domeinen wonen, zorgen, leren, werken en recreëren. We maken ons hard voor betaalbare woningen voor heel Nederland. Voor vitale wijken waar iedereen zich thuis voelt. En voor een duurzaam bouwproces met oog voor de generaties na ons. Daarom zetten we vol in op innovatie. Voorbeelden hiervan zijn de geïndustrialiseerde woonoplossingen van Fijn Wonen, ons living lab op De Loskade in Groningen, deelname aan Project Milestone voor 3D-betonprintwoningen, en het Funda Huis.

 

Wat maakt Media Monitoring voor jullie zo onmisbaar?

Omdat wij in het hele land actief zijn als ontwikkelende bouwer, wordt er vaak en veel gepubliceerd over onze projecten waar wij samen met onze opdrachtgevers aan werken. Soms weten we hiervan, maar heel vaak ook niet. Je wilt toch weten wat er allemaal over je geschreven wordt. Media Monitoring biedt ons dit inzicht. Daarmee weten wij wat er over onze projecten gezegd wordt in de media. Zo kunnen we tot op lokaal niveau uitingen in de pers terug lezen. Naast dat je inhoudelijk ziet wat dit mogelijk betekent voor je reputatie, zie je ook het effect van de inspanningen van het communicatieteam. Door het kwantificeren van de mediawaarde van elk artikel, zie je terug wat je communicatie-inspanningen hebben opgeleverd, uitgedrukt in euro’s. Hiermee tonen wij onze toegevoegde waarde voor de organisatie aan.

 

Welke gouden tip hebben jullie voor andere bedrijven om Media Monitoring op deze manier in te zetten?

Maak gebruik van het jaarrapport van Media Info Groep. Hiermee krijg je inzicht in de totale waarde die je het afgelopen jaar gecreëerd hebt voor je organisatie in de media. En heb je de mogelijkheid om binnen jouw branche te benchmarken. Ons heeft dit de afgelopen jaren getoond dat er een aantoonbaar verband is tussen het plegen van media-inspanningen en de waarde die dit oplevert. Vaak is het kwantificeren van de communicatie-inspanningen een lastige vraag. Door de inzet van media monitoring te combineren met het monitoren van je merk op de social-kanalen, heb je goed in beeld hoe de reputatie van je organisatie zich ontwikkelt, waardoor je tijdig kunt bijsturen. Een bijzonder belangrijk aspect voor ons.

Anneke Lips

Manager Corporate Communicatie, Van Wijnen Groep