Niet iedereen is er mee bekend, maar het is wel een uiterst effectieve manier van het publiek bereiken: Product placement, ook wel brand placement of sluikreclame genoemd. Deze reclametechniek wordt door fabrikanten van producten gebruikt om producten in beeld te laten komen in films, tv-programma’s, tv-shows of andere media. Product placement bestaat langer dan je denkt, al sinds het begin van de negentiende eeuw. Een bekent brand placement succesverhaal komt uit de film E.T van Steven Spielberg. De verkoop van chocolade snoepje ‘Reese’s Pieces’ verdrievoudigde binnen twee weken na de release van de film in 1982. Product placement kan een groot effect hebben op een marketingcampagne, en omdat veel mensen traditionele reclameblokken als hinderlijk ervaren kiezen steeds meer bedrijven voor product placement, en daarbij ook product placement monitoring van Media Info Groep. Brand placement monitoring kan ook voor jou bedrijf interessant zijn.
Product placement in Nederland
Ook in Nederland en voor Nederlandse bedrijven wordt product placement steeds belangrijker. In de nieuwe James Bond film wordt geen wodka-martini meer gedronken, maar een bekend Nederlands bier. Ook wordt er in goede tijden, slechte tijden erg vaak eten thuisbezorgt. De omzet van non-spot reclame (sponsoring en product placement) op de Nederlandse televisie bedroeg 93 miljoen euro in 2018. Met beperkte tijd voor reclamespotjes zoeken steeds meer bedrijven kansen met product placement.
Product placement monitoring
De product placement monitoring service van media info groep geeft je inzicht in de exposure van je producten. Product placement monitoring wordt handmatig uitgevoerd door onze media analisten. Wij monitoren gespecificeerde programma’s en kanalen op zowel tv als op YouTube en geven je inzicht in de volgende gegevens:
- Het aantal seconden dat het product in beeld is
- Zichtbaarheid van het logo
- Is het product volledig of gedeeltelijk zichtbaar
Heb je vragen of interesse in onze product placement monitoring services? Neem dan gerust contact op!