De eerste tweet werd geschreven op 21 maart 2006 door oprichter Jack Dorsey. Nu zestien jaar later is het gebruik van het socialmediaplatform nog steeds groeiend. Inmiddels zijn er in Nederland al meer dan 1 miljoen dagelijkse gebruikers. Toch kent het platform soms een omstreden imago. Waarom zou je Twitter monitoren? Dat leggen we graag aan je uit.
Populair nieuwsplatform
Al jaren is Twitter de plek voor het meest actuele nieuws. Bij een ramp of ingrijpende gebeurtenis weet het nieuws zich via Twitter razendsnel te verplaatsen. Daarnaast zijn journalisten zeer actief op het platform (ongeveer 25% van de geverifieerde accounts zijn journalisten). Geverifieerde accounts zijn populaire accounts waarvan zeker is dat het account authentiek is en de daadwerkelijke persoon bij het account hoort.
Influencers
In tegenstelling tot de verwachting zijn er veel influencers te vinden op Twitter. Hierbij gaat het niet alleen om Tiktokkers, Instagrammers of vloggers, maar ook aan wetenschappers, specialisten of politici. Door hun autoriteit hebben ze veel invloed op hun volgers. Wanneer zij iets over jouw merk vertellen is het belangrijk om hier zo goed mogelijk van op de hoogte te zijn.
Reputatiemanagement
Door de snelheid van het platform is Twitter ook een goede tool in je reputatiemanagement. Wanneer er ophef of positieve publiciteit is, dan verspreidt het zich als een olievlek op Twitter. Wanneer je hier goed zicht op hebt, kun je waar nodig tijdig bijsturen.
Openbaar
Doordat Twitter een openbaar platform is, kunnen we de berichtgeving hier goed monitoren. In tegenstelling tot andere platforms zoals Instagram en Facebook, die na het Cambridge Analytica-schandaal vrijwel alles hebben afgeschermd.
Meta-data
Naast de Twitter-berichtjes die we met onze monitoring ophalen, voegen we ook meta-data, zoals het bereik (het aantal volgers van de twitteraar op het moment van posten) en de bijbehorende AVE (advertising value equivalence), toe aan de monitoring. Wanneer er voldoende woorden in een bericht staan om automatisch sentiment te herkennen vind je die ook erbij met de pr-waarde.
Wil je weten hoe Twitter-monitoring voor jouw merk werkt? Neem dan contact op met jouw accountmanager.