De hoeveelheid persberichten die dagelijks verzonden worden is niet bij te houden. Het persbericht is nog altijd dè manier om een nieuwtje naar buiten te brengen, dus opvallen is een flinke opgave. Maar niet onmogelijk! Met deze tips maak je een perfect persbericht.
Apple dat een nieuwe gadget uitbrengt, Steven Spielberg die een nieuwe film aankondigt, of Shell die de jaarcijfers publiceert; het zijn nieuwsfeiten die altijd in persberichten worden gedeeld. En dit zijn absoluut gebeurtenissen die worden geopend door journalisten. Heb je ook mooi, belangrijk of interessant nieuws, maar heb je niet de slagkracht van bovenstaande voorbeelden? Niet getreurd, er zijn goede manieren om op te vallen.
1. Vertel een verhaal
We kennen de 5 W’s en eventueel de H, maar de wiewatwaar is slechts ondersteunend aan je verhaal; begin altijd met een nieuwswaardig onderwerp met inhoud. Zorg ervoor dat het persbericht iets nieuws en relevants bevat. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw product of dienst zijn, een belangrijke mijlpaal of een aankondiging van een samenwerking. Verplaats je voor het persbericht in de lezer; zal diegene het nieuws net zo interessant vinden als jij? Is het relevant voor de beoogde doelgroep?
2. Hou het kort
Hou je teksten kort en bondig: Journalisten hebben weinig tijd en krijgen veel persberichten. Zorg er daarom voor dat het persbericht beknopt en gemakkelijk te lezen is. Gebruik korte zinnen, opsommingen en witregels om de tekst te structureren. Onderdruk de neiging om meerdere nieuwsfeiten in één persbericht te willen stoppen. Een combinatie van eerdere nieuwsitems kan, maar let er op niet te veel te willen vertellen. Het kan juist slim zijn om je kansen voor bereik in de media te spreiden, door je nieuws te verdelen over twee of meerdere persberichten.
3. Wees compleet
Kort is dus goed, maar wees wel volledig, zodat je je lezer niet achterlaat met vragen. Een goed persbericht bevat ook goede tussenkoppen die de verdieping introduceren, een boilerplate waarin de informatie over de afzender is opgenomen en contactgegevens van de personen waar een vervolg mee kan worden afgesproken.
4. Verrijk!
Kort is dus goed, maar wees wel volledig, zodat je je lezer niet achterlaat met vragen. Een goed persbericht bevat ook goede tussenkoppen die de verdieping introduceren, een boilerplate waarin de informatie over de afzender is opgenomen en contactgegevens van de personen waar een vervolg mee kan worden afgesproken.
5. Verspreid je verhaal
Hoe komt je bericht bij de juiste mensen terecht? Ga je voor massa, of maak je het heel persoonlijk? Waarom niet beide? Zorg dat je je bericht, vergezeld van een persoonlijke noot, stuurt naar je geselecteerde persrelaties. Kijk daarnaast naar andere mogelijkheden, zoals agentschappen als het ANP die je bericht kunnen versturen. Zet je online kanalen in, zoals Linkedin, Instagram en Twitter, en pas je bericht aan op het medium. Stem wel een datum en tijd af wanneer het bericht live kan.
Met deze stappen ben je helemaal klaar voor een onweerstaanbaar persbericht. Wil je dat wij specifiek op een persbericht van je monitoren? Neem dan gerust contact met ons op.
