Ondanks de overvloed aan dagelijkse persberichten, blijft het persbericht dé manier om een belangrijke gebeurtenis in de aandacht te brengen, zeker in nieuwsluwe tijden! Hier zijn een paar nuttige tips om jouw persbericht te laten opvallen.

Apple dat een nieuwe gadget uitbrengt, Steven Spielberg die een nieuwe film aankondigt, of Shell die de jaarcijfers publiceert; het zijn nieuwsfeiten die altijd in persberichten worden gedeeld. En dit zijn absoluut gebeurtenissen die worden geopend door journalisten. Heb je ook mooi, belangrijk of interessant nieuws, maar heb je niet de slagkracht van bovenstaande voorbeelden? Niet getreurd, er zijn goede manieren om op te vallen.

1. Vertel een relevant verhaal aan de juiste journalisten

We kennen de 5 W’s en eventueel de H, maar de wiewatwaar is slechts ondersteunend aan je verhaal; begin altijd met een nieuwswaardig onderwerp met inhoud. Zorg ervoor dat het persbericht iets nieuws en relevants bevat. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw product of dienst zijn, een belangrijke mijlpaal of een aankondiging van een samenwerking. Verplaats je voor het persbericht in de lezer; zal diegene het nieuws net zo interessant vinden als jij? Is het relevant voor de beoogde doelgroep?

2. Hou het kort

Hou je teksten kort en bondig: Journalisten hebben weinig tijd en krijgen veel persberichten. Zorg er daarom voor dat het persbericht beknopt en gemakkelijk te lezen is. Gebruik korte zinnen, opsommingen en witregels om de tekst te structureren. Onderdruk de neiging om meerdere nieuwsfeiten in één persbericht te willen stoppen. Een combinatie van eerdere nieuwsitems kan, maar let er op niet te veel te willen vertellen. Het kan juist slim zijn om je kansen voor bereik in de media te spreiden, door je nieuws te verdelen over twee of meerdere persberichten die je verder toespitst op het expertisegebied van de journalist of het publicatiemoment van het medium.

3. Wees compleet

Kort is dus goed, maar wees wel volledig, zodat je je lezer niet achterlaat met vragen. Een goed persbericht bevat ook goede tussenkoppen die de verdieping introduceren, een boilerplate waarin de informatie over de afzender is opgenomen en contactgegevens van de personen waar een vervolg mee kan worden afgesproken.

4. Verrijk!

Kort is dus goed, maar wees wel volledig, zodat je je lezer niet achterlaat met vragen. Een goed persbericht bevat ook goede tussenkoppen die de verdieping introduceren, een boilerplate waarin de informatie over de afzender is opgenomen en contactgegevens van de personen waar een vervolg mee kan worden afgesproken.

5. Verspreid je verhaal

Hoe komt je bericht bij de juiste mensen terecht? Ga je voor massa, of maak je het heel persoonlijk? Waarom niet beide? Zorg dat je je bericht, vergezeld van een persoonlijke noot, stuurt naar journalisten waar je al een goede relatie mee hebt. Kijk daarnaast naar uitbreiding van je database, bijvoorbeeld via De Perslijst, dat is de database van PR-software leverancier PR-Dashboard. Zet je online kanalen in, zoals Linkedin, Instagram en Twitter, en pas je bericht aan op het medium. Stem wel een datum en tijd af wanneer het bericht live kan.

Met deze stappen ben je helemaal klaar voor een onweerstaanbaar persbericht. Wil je dat wij specifiek op een persbericht van je monitoren? Neem dan gerust contact met ons op.

Uit het onderzoek 2022 (Bron: Persmonitor 2022 van PR-Dashboard):
Betrouwbaarheid social media naar dieptepunt

  • 15% van de pers vindt LinkedIn een betrouwbare bron voor een nieuwsitem;
  • 8% van de pers vindt Twitter een betrouwbare bron voor een nieuwsitem;
  • 6% van de pers vindt Instagram een betrouwbare bron voor een nieuwsitem;
  • 4% van de pers vindt Facebook een betrouwbare bron voor een nieuwsitem.

Social media nog steeds populair bij gluurders

  • 73% van de pers kijkt regelmatig op Instagram om te zien wat PR-professionals doen;
  • 70% van de pers kijkt regelmatig op Twitter om te zien wat PR-professionals doen;
  • 67% van de pers kijkt regelmatig op Facebook om te zien wat PR-professionals doen;
  • 21% van de pers kijkt regelmatig op LinkedIn om te zien wat PR-professionals doen.

Social media op zijn retour als contactmiddel

  • In 2014 zei 63% van de journalisten vaak via LinkedIn contact te leggen met PR-professionals;
  • in 2022 zegt nog maar 16% van de journalisten vaak via LinkedIn contact te leggen met PR-professionals.
  • In 2014 zei 38% van de journalisten vaak via Twitter contact te leggen met PR-professionals;
  • in 2022 zegt nog maar 4% van de journalisten vaak via Twitter contact te leggen met PR-professionals.
  • In 2014 zei 35% van de journalisten vaak via Facebook contact te leggen met PR-professionals;
  • in 2022 zegt nog maar 7% van de journalisten vaak via Facebook contact te leggen met PR-professionals.