Een sterke PR-strategie is de sleutel tot succes om je bedrijfsreputatie te versterken. Toch kunnen zelfs de beste bedoelingen soms leiden tot fouten die de reputatie van je bedrijf schaden in plaats van versterken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ‘Women belong in the kitchen’ tweet van Burger King, waarop veel kritiek via social media volgde en de tweet vervolgens verwijderd moest worden. Ook is de Dove douchegel advertentie, waarbij een zwarte vrouw na het gebruik van de douchegel veranderde in een witte vrouw, een voorbeeld van fouten in PR en reclame. Deze advertentie werd als zeer racistisch gezien en moest worden verwijderd. En ook daarna heeft Dove blijvende schade overgehouden op het gebied van hun reputatie. Dit soort PR-fouten wil je te allen tijde voorkomen. In deze blog delen we best practices en handige tips om jouw PR-inspanningen tot een succes te maken en veelvoorkomende valkuilen te omzeilen.
- Werk met een duidelijk plan
Het hebben van een goed doordacht plan is essentieel voor elke PR-campagne. Zonder duidelijke doelstellingen en een strategie loop je het risico dat je inspanningen voor niks zijn geweest, je het doel dat je voor ogen had niet behaalt of je boodschap verwatert.Tip: Stel om deze reden dan ook een concreet PR-plan op. Bepaal wie je doelgroep is, wat je wilt bereiken, en welke boodschap je wilt overbrengen. Door dit plan te volgen, zorg je voor consistentie in je communicatie en voorkom je verwarring.
- Blijf niet achter de feiten aanlopen en wees proactief
Een vaak gemaakte fout is om PR reactief te benaderen, waardoor je altijd bezig bent met brandjes blussen in plaats van je reputatie actief te versterken. Dit kan ervoor zorgen dat je continu achter de feiten aanloopt en nooit echt grip krijgt op je PR.
Tip: Zet in op een proactieve PR-strategie. Door vooruit te denken en te anticiperen op mogelijke situaties, blijf je de controle houden. Werk aan sterke relaties met journalisten en zorg ervoor dat je altijd voorbereid bent op mogelijke scenario’s. - Luister naar je doelgroep
PR gaat niet alleen over het zenden van je boodschap, maar ook over luisteren. Veel bedrijven maken de fout om zich te richten op wat zij denken dat belangrijk is, zonder rekening te houden met wat hun doelgroep echt wil horen.
Tip: Maak gebruik van mediamonitoring om te ontdekken wat er leeft binnen jouw doelgroep. Begrijp hun behoeften en stem je boodschap daarop af. Een goed afgestemde boodschap resoneert beter en zorgt voor meer impact. - Overdrijven is een no-go
In de strijd om aandacht kan de verleiding groot zijn om zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. Hoewel dit op korte termijn werkt, ondermijnt het op lange termijn je geloofwaardigheid en reputatie. Probeer om deze reden dus dicht bij de boodschap die je wil uitdragen te blijven en overdrijven te voorkomen.
Tip: Wees eerlijk en transparant in al je communicatie. Onderbouw je claims met feiten en wees open over eventuele uitdagingen. Dit bouwt vertrouwen op bij je publiek en helpt je reputatie te versterken. Een voorbeeld van een bedrijf dat dit heel goed doet, is outdoormerk Patagonia. Zij zijn eerlijk over de milieu-impact die ze hebben, ondanks dat ze zich enorm inzetten op het gebied van duurzaamheid. Ook wilden ze klanten met hun ‘Don’t buy this jacket’-campagne na laten denken over hun koopgedrag. Door de transparantie en open communicatie van Patagonia, hebben ze een goede reputatie die ook op de lange termijn nog doorwerkt. - Vergeet de evaluatie niet
Veel bedrijven evalueren hun PR-inspanningen niet regelmatig genoeg, wat betekent dat ze doorgaan met strategieën die mogelijk niet effectief zijn. Dit kan leiden tot verspilling van middelen en gemiste kansen.
Tip: Evalueer continu je PR-campagnes. Gebruik analytics om te zien wat werkt en wat niet, en wees niet bang om je strategie aan te passen op basis van deze inzichten. Flexibiliteit is de sleutel tot succes. - Sociale media is key voor je PR
Een andere veelvoorkomende fout is het negeren of te weinig inzetten van sociale media als PR-kanaal. Sociale media bieden een goede mogelijkheid om direct in contact te komen met je doelgroep en om je merkbekendheid, en hiermee de reputatie, te vergroten. Bedrijven die hier geen gebruik van maken, lopen het risico om achter te blijven bij de concurrentie, en dat is zonde en onnodig. Nike is hier bijvoorbeeld erg sterk in. Ze reageren actief op gebruikersreactie, maken gebruik van influencer-marketing, zijn erg betrokken bij maatschappelijke discussies en zetten daarbij sociale media vaak in om deze boodschap te verspreiden. Zo hebben ze een groot bereik en zetten ze sociale media goed in voor PR. Wie is er tegenwoordig nou niet bekend met hun iconische slogan ‘Just do it’?
Tip: Zorg ervoor dat je actief en vindbaar bent op relevante sociale media platforms. Creëer en deel content die aansluit bij de interesses van je doelgroep en die interactie stimuleert. Op deze manier bouw je niet alleen een band op met je publiek, maar vergroot je ook je zichtbaarheid en invloed in de markt.
Het op de kaart zetten van je bedrijf en het creëren van een sterke reputatie kost tijd. Hierdoor duurt het ook even voor je PR-inspanning resultaat oplevert. Blijf daarom consistent in je communicatie, bouw aan je reputatie en blijf betrokken bij wat er speelt in de media. Met geduld en doorzettingsvermogen leg je een goede basis voor langdurig succes. Just do it!