We vroegen aan ChatGPT hoe een geslaagde workshop eruit zag, met het volgende antwoord: ‘Een geslaagde workshop combineert grondige voorbereiding, een boeiend programma en actieve deelname van de deelnemers.’
Hoe kun je ChatGPT optimaal inzetten voor PR? Dit was dé vraag tijdens de interactieve workshop op 14 mei van Media Info Groep, geleid door AI & Marketing expert Paulien Pierik. Na een korte maar krachtige inleiding door commercieel directeur Arnoud van der Valk, nam Paulien het stokje over en leidde ons door de fascinerende wereld van ChatGPT. Laptops werden opengeklapt, driftig werd er mee getypt en met voorbeelden van prompts werd er snel geoefend.
De kracht én grenzen van ChatGPT
Er wordt vaak gedacht dat juist door de inzet van ChatGPT werk minder creatief wordt, maar niets is minder waar: juist met behulp van ChatGPT kun je creatievere content maken, mits je het op de juiste manier gebruikt door de juiste prompts in te voeren. Gelukkig werd dit exact uitgelegd tijdens de workshop waarbij handvatten werden gegeven hoe je van ChatGPT je voorbeeldige assistent kunt maken. ChatGPT is immers niet meer weg te denken in het huidige medialandschap en de ontwikkelingen gaan snel.
Maar er kleven ook beperkingen en nadelen aan het gebruik: “ChatGPT kan niet rekenen, tellen of denken. Hij geeft alleen niet aan dat hij dat niet kan, hier moet je dus zelf heel alert op zijn. Ook is de kennis van ChatGPT beperkt tot en met december 2023 en dus niet helemaal actueel’’, aldus Paulien.
Tips & Tricks
Vanuit de zaal werd er met veel verbazing en enthousiasme gereageerd, vooral bij de uitleg over hoe je PowerPoints kunt maken en meetings kan laten dicteren en vervolgens transcriberen door ChatGPT. Ook kunnen gemakkelijk onder andere PR-plannen, draaiboeken, actielijsten en marketingplannen gemaakt worden. ChatGPT blijkt een veelzijdige tool, waarbij het belang van een menselijke interactie door Paulien benadrukt werd: “Praat tegen ChatGPT zoals tegen een mens, of zelfs directer. Wees hiernaast zo specifiek mogelijk en onthoud: soms duurt het even tot je samen op het goede pad zit. Dat hoort er allemaal bij!’’
Paulien gaf aan het einde van de workshop nog een laatste, zeker niet onbelangrijke, tip voor de toekomst: “Het is sowieso heel belangrijk om de ChatGPT-ontwikkelingen op de voet te volgen, en ook hoe je dit inzet. Zo blijf je relevant in je vakgebied en blijf je concurrentie voor.’’ We kunnen wel stellen dat het antwoord van ChatGPT, van hoe een goede workshop eruit ziet, perfect aansluit met hoe deze workshop is verlopen.
Enthousiast geworden? Op 26 september organiseren we een tweede editie! Via onderstaande knop lees je hier meer over en schrijf je meteen in voor deze sessie.