— Let op, dit is een verouderd artikel. Inmiddels wordt de pr-waarde wel automatisch aangepast, wanneer je het sentiment wijzigt.–
Sinds kort vermelden wij een nieuwe waarde bij print, web en RTV items. De PR-waarde. Maar wat is het verschil met de AVE (advertising value equivalence) die je van ons gewend bent?
AVE versus pr-waarde. Wat is het verschil?
Het idee van de pr-waarde is (in onze berekening), dat een artikel waarin er over jouw organisatie wordt gesproken (earned media) van hogere waarde is dan ingekochte advertentieruimte (paid media), waarop onze AVE gebaseerd is. Om deze reden gebruiken wij voor onze pr-waarde een speciale pr-factor die hier rekening mee houdt. Naast de pr-factor houden we ook nog rekening met het sentiment van het artikel om de pr-waarde te berekenen. Bij een positief sentiment zal de pr-waarde hoger zijn dan bij een neutraal of negatief sentiment.
Pr-waarde aanpassen
De berekening van de pr-waarde is altijd op basis van het automatisch gegenereerde sentiment op artikelniveau. Het kan uiteraard voorkomen dat een artikel door ons systeem als positief wordt beoordeeld, maar dat het voor jouw organisatie toch negatief uitpakt. In dit geval kun je het sentiment bij het artikel handmatig aanpassen, maar dit zorgt er niet voor dat de pr-waarde wordt aangepast. Dit heeft er mee te maken dat het sentiment op de achtergrond een waarde heeft tussen de -1 en 1, en er dus meer nuance zit in hoe positief of negatief een artikel is. Wanneer je zelf het sentiment aanpast gaat deze nuance verloren. Wel kun je in media·web bij ieder artikel zelf de pr-waarde aanpassen. Dit doe je door op een artikel te klikken en bij pr-waarde een nieuwe waarde in te voeren. Wil je jouw aanpassing ongedaan maken? We onthouden altijd de door ons gegeven pr-waarde bij een artikel. Klik op de Ongedaan-maken-knop, en de pr-waarde wordt teruggezet.