Pr, wat is het en hoe doe je het goed?

Pr staat voor ‘Public Relations’ en is een vorm van marketing en communicatie wat voor ieder bedrijf en merk belangrijk is. Het doel van Pr is om een zo positief en goed mogelijk imago te creëren bij de doelgroep. Hierbij staat de relatie en klantbinding tussen consument en merk centraal. Echter hoe meet je nu of jouw pr-campagne/beleid succesvol is? Het monitoren van media lijkt onmogelijk. Hoe ga je bijhouden waar en hoe vaak jouw merk genoemd of weergeven wordt. Dit lijkt onbegonnen werk en zonder de juiste kennis en tools is dit ook zo. Laat ons je helpen en krijg waardevolle en betrouwbare data rondom alle media-aandacht van jouw merk. Benieuwd naar hoe wij dit realiseren voor jou? Lees hier alles over media monitoring.

 

Public relations, het belang van goede communicatie

 

Bij het opzetten van een Pr-campagne adviseren we om dit te laten doen door een ervaren Pr-bureau. Een misopvatting, verkeerde indruk van een advertentie, niet passend taalgebruik in een nieuwsbrief; dit zijn voorbeelden van kleine fouten die jouw imago kunnen beschadigen met naam en gezichtsverlies tot gevolg. Door gebruik te maken van een reclamebureau met een talentvolle communicatieadviseur til jij niet alleen je public relations naar een hoger niveau, maar ook je imago en klantbinding. Via deze weg minimaliseer je het risico en vergroot je de kans op succesvolle marketingcampagnes en een gezonde public relations.

 

Tips voor een goede Pr campagne

Om een goede en succesvolle Pr-campagne en strategie erop na te houden, geven we je hier wat public relations tips.

 

Duidelijkheid & consistentie
Door duidelijke en consistente berichtgeving in de interne en externe communicatie, zorg je voor een sterke Pr-strategie. Gebruik overal dezelfde termen, tone of voice en zorg ervoor dat iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van de missie en visie, de corporate identity en relevante en belangrijke onderwerpen. Geef duidelijk aan hoe en waar het merk voor staat zodat ook alle werknemers en ambassadeurs duidelijk en consistent zijn in de communicatie.

 

Netwerk & samenwerking
Een van de grootste kernwaarde van public relations is dat jouw berichtgeving ook ontvangen wordt door de doelgroep. Hierbij is jouw netwerk en samenwerking met organisaties, pers en media en online zichtbaarheid van groot belang. Maak gebruik van pers- en nieuwssites en zorg dat je bij zoveel mogelijk relevante events, beurzen, bijeenkomsten en dergelijke gezien wordt. In deze tijd is het belangrijk dat je de kracht van social media niet vergeet. Zorg ook hier voor een goede online strategie zodat je doelgroep jou overal kan vinden.

 

Actieve interactie noodzakelijk bij Pr marketing
Tegenwoordig laten mensen zich niet meer alles vertellen. Zeker met de komst van social media is eenduidige communicatie achterhaald. Als bedrijf moet je altijd actief bezig zijn met je doelgroep en monitoren hoe zij over jouw merk of organisatie praten. Door het gesprek aan te gaan en de interactie op te zoeken laat je proactief zien dat jouw organisatie zich bezighoudt met het verzorgen en onderhouden van een positief imago. Denk maar aan de vele en succesvolle webcare afdelingen die actief zijn op diverse social media.

 

Pr campagne meet de prestaties en uitkomsten 

Een goede public relations strategie is een ding, een ander is het meten en analyseren van de resultaten van jouw Pr. De vraag is echter, hoe ga jij de publieke opinie meten? Lukt het je om dagelijks alle artikelen op nieuwssites te doorlopen? Ga jij alle praatprogramma’s terugkijken en columns lezen? Dit is vaak onbegonnen werk omdat je hoogstwaarschijnlijk al druk genoeg bent met het uitwerken van jouw public relations campagne.

 

Neem contact op en laat ons je helpen 

Al meer dan 100 jaar zijn wij de mediapartner voor zakelijk Nederland. Door alle media te monitoren leveren wij belangrijke en betrouwbare data voor een gezonde PR-strategie. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.