Geregeld duiken we samen met onze media-analyseafdeling in onze data. De maand januari staat jaarlijks in het teken van Dry January. Een challenge om je alcoholgebruik een maand op pauze te zetten. Wat zijn de opvallendste punten?

Aandacht neemt gedurende maand iets af

Als we kijken naar het verloop van de aandacht voor Dry January in de media, zien we dat het geleidelijk over de maand iets afneemt. Na een goede start op 1 januari volgt er nog een piek rond 6 januari. Dit komt door een groot aantal artikelen over de eerste ervaringen met Dry January dit jaar en een aantal persberichten van een grote bierbrouwer die (online) sportabonnementen aanbiedt bij de aankoop van alcoholvrij bier. 

Het Algemeen Dagblad grote supporter Dry January

Opvallend is dat het Algemeen Dagblad (waar onder anderen Het Eindhovens Dagblad en De Stentor onder vallen) de meeste aandacht genereert voor Dry January. Dat doen de dagbladen zowel print als online met originele content, zoals interviews met wetenschappers en deelnemers, maar ook door stukken van columnisten. 

Minder aandacht dan vorig jaar

Als laatst keken we naar de aandacht die Dry January vorig jaar genereerde en vergeleken we dit met de aandacht van dit jaar. We zien hier een flinke daling in media-aandacht. Met een coronacrisis, lockdown en avondklok kunnen we ons voorstellen waar de media-aandacht waarschijnlijk grotendeels naartoe gaat. 

We hebben voor dit artikel gezocht op de term: ‘Dry January’ in print en online media.