Een recente ontwikkeling is dat naast het media monitoren Media Info Groep ook de media analyse verzorgt. Onze analisten verzorgen voor jou een professioneel analyse van jouw media-aandacht in een bepaald tijdvak of rond een campagne. Zo krijg je in overzichtelijke tabellen en grafieken inzicht in je mediapositie, uitgedrukt in volume, mediawaarde en bereik. Onze media analisten verzorgen zowel kwalitatieve als kwantitatieve analyses.
Kwantitatieve media analyse
Een kwantitatieve media analyse geeft inzicht in wie, wanneer, en waar in het nieuws is geweest. De resultaten hiervan worden uiteengezet in diverse overzichtelijke tabellen en grafieken en geven een basaal inzicht in de mediapositie van een organisatie. Het geeft geen inzicht in de inhoud van de berichtgeving, wel in de mate waarin er berichtgeving is geweest. De resultaten hiervan kunnen worden uitgedrukt in volume, mediawaarde en bereik.
Een kwantitatieve media analyse kan uitstekend ingezet worden om inzicht te krijgen in het verloop van de berichtgeving en te volgen of de mate van aandacht zich in de gewenste richting ontwikkelt. Verder kan het uitstekend gebruikt worden om PR-investeringen inzichtelijk te maken. Vragen zoals ‘waar hebben mijn PR-investeringen eigenlijk toe geleid in termen van de hoeveelheid media-aandacht, zoals het volume, bereik en mediawaarde?’ kunnen daarmee beantwoord worden.
Kwalitatieve media analyse
Waar een kwantitatieve media analyse een basaal inzicht in de mediapositie van een organisatie geeft, biedt een kwalitatieve media analyse diepgaandere inzichten over hoe nieuws zich vormt, verspreidt en ontwikkelt, en welke impact het heeft op de verschillende doelgroepen.
Bij kwalitatief onderzoek verdiepen wij ons in de berichtgeving over een organisatie en/of over voor de organisatie belangrijke onderwerpen. De specialisten van Media Info Groep nemen het nieuws door en ontleden de berichtgeving op grond van thema’s, reputatiedimensies, teneur, steun en kritiek, succes en falen, factoren/stakeholders, citatie, nieuwssoort, nieuwslocatie, kernwaarden en –boodschappen etc. Hiervoor maken wij gebruik van een op maat gemaakte onderzoeksopzet, zoekopdracht (query), codingframe en concreet geformuleerde onderzoeksvragen.
Bij kwalitatief onderzoek maakt Media Info Groep onderscheid tussen issuemanagement, crisismanagement, mediarelatiemanagement, benchmarkonderzoek, campagnemanagement en framingonderzoek.
Heb je vragen of interesse in onze media analyse services? Neem dan gerust contact op!