Gisteren werd de belangrijkste Nederlandse publieksprijs voor televisieprogramma’s uitgereikt: de Gouden Televizier-Ring. Voordat de enveloppe met de winnaar Chateau Meiland openging, doken wij samen met onze media-analyse afdeling in de buzz die op Twitter was. Konden we daar uit afleiden welk programma er met de prijs vandoor zou gaan?

Kijkcijfers:
Omdat de Gouden Televizier-Ring een populariteitsprijs is, keken we naar een aantal onderdelen. Kijkcijfers, media-aandacht in print en media-aandacht op Twitter. Alle drie de programma’s zijn recent nog uitgezonden en we kiezen telkens het meest recente kijkcijfer van het programma.

  1. Expeditie Robinson 1.540.000
  2. Chateau Meiland 1.398.000
  3. Beste Zangers 1.260.000

Afgaande op de kijkcijfers maakte Expeditie Robinson de meeste kans op de winst. Snel door naar media-aandacht print.

Media-aandacht Print:
Om de media-aandacht te meten die alle programma’s hebben gekregen, zijn we in ons eindeloze archief gedoken. Omdat de programma’s allemaal een andere startdatum hebben, hebben we de volgende criteria gebruikt: datumrange is één maand voor de eerste aflevering  tot en met één maand na de eerste aflevering van het huidig seizoen. Dan zien we de volgende interessante cijfers:

  1. Expeditie Robinson 644 resultaten
  2. Beste Zangers 386 resultaten
  3. Chateau Meiland 370 resultaten

Niets uit de bovenstaande cijfers lijkt te wijzen op Chateau Meiland als winnaar. Wellicht konden we wel een correcte voorspelling doen aan de hand van wat er gisteren speelde op Twitter.

Buzz op Twitter:
We keken naar wat de kandidaten aan buzz deden op Twitter. Konden we hier uit opmaken wie de winnaar van de felbegeerde ring zou worden? Ook hier keken we naar een aantal criteria. We lieten een analyse op Twitter los. Zouden het aantal Tweets wel aantonen welk programma uiteindelijk zou winnen?

  1. Chateau Meiland: 514 (39,9%)
  2. Beste Zangers: 501 (38,9%)
  3. Expeditie Robinson: 274 (21,2%)

Wat opvalt is dat hier Chateau Meiland wel als winnaar uit de bus komt, maar niet zo afgetekend als de uitslag gisteren uiteindelijk was (meer dan 55% van de stemmen). Kunnen we hier uit concluderen dat het programma een toegewijde fanschare heeft. Wij denken van wel!

Met deze mini-analyse heb je een klein kijkje in de keuken gekregen van onze afdeling media-analyse. Wil je weten wat wij met opmaat gemaakte analyses voor je kunnen betekenen? Bijvoorbeeld wat jouw merk ten opzichten van de concurrentie doet? Of om te weten waar de kansen voor jouw organisatie op PR-vlak liggen? Neem dan contact op met jouw accountmanager.