Wie in augustus in Nederland vertoeft, ontkomt niet aan Zomergasten. De zomerklassieker van de VPRO mag zich traditioneel verheugen op veel media-aandacht, vaak al voordat de reeks goed en wel is begonnen.

Dit seizoen mochten theatermaker Romana Vrede, voetbalcoach Louis van Gaal, internetpionier Marleen Stikker, schrijver Pieter Waterdrinker, minister Eric Wiebes en psychotherapeut Esther Perel elk gedurende een drie uur durende live-uitzending in gesprek met Janine Abbring over hun favoriete filmfragmenten, en en passant hun leven. Het interview, de gekozen fragmenten en de wisselwerking tussen gast en presentator zorgen elk jaar weer voor een onderhoudende televisie-avond en veel aandacht in de media. Hoe verhoudt de publiciteit per zomergast zich tot de kijkcijfers? Wij zochten het uit.

Voor deze mini-analyse hebben we gekeken naar de media aanndacht voor elke zomergast in de periode van twee dagen voor de uitzending tot en met vijf dagen erna. Er werd gemonitord op de naam van de gast in combinatie met Zomergasten.

Wat direct opvalt is dat de verhouding tussen de kijkcijfers grotendeels overeenkomt met de verhouding in media-aandacht. De interesse van de kijkers lijkt dus overeen te komen met de interesse van de media.


Wil je een uitgebreide analyse van de media aandacht voor jouw merk of organisatie? Onze analisten maken kwantitatieve en kwalitatieve analyses op maat.
Bel onze media consultants op 036-5481148 of mail naar sales@mediainfogroep.nl