Een foto van een eikelmuis.

Wist je dat vorig jaar in het teken stond van de eikelmuis? Het knaagdier dat veel wegheeft van een eekhoorn. De eikelmuis leeft zelf een terug getrokken bestaan maar stond afgelopen jaar in de schijnwerpers met een symbolisch jaar. Wat veel mensen niet wisten, is dat de eikelmuis namelijk het meest bedreigde zoogdier is van Nederland. Sterker nog, de eikelmuis is in Nederland zeldzamer dan de reuzenpanda in China! Het diertje is helaas in de vergetelheid geraakt. Reden genoeg voor de Zoogdiervereniging om samen met ARTIS, GaiaZOO en Dierenpark Amersfoort om 2022 uit te roepen tot ‘Jaar van de eikelmuis’. Wij doken in de data om te kijken wat er gepubliceerd werd over het beestje. 

Spotlight werkt

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de spotlight van het themajaar legt de eikelmuis geen windeieren. Werd er in de voorgaande periode voor 2022 minimaal over het knaagdier geschreven, afgelopen jaar zien we een continue aandachtsregen voor het beestje. Het enige moment dat de eikelmuis búiten het themajaar in de picture stond was rond november 2020. Toen werd bekend dat het dier op de Rode Lijst voor Nederlandse Zoogdieren stond.

Regionale dagbladen aan kop

Als we kijken wie er het meest over het themajaar schreven, dan gaan de Regionale Dagbladen in aantallen licht aan kop. Maar ook de huis-aan-huisbladen en de landelijke nieuwsbladen genereerden veel aandacht voor het Jaar van de Eikelmuis. Eindigend in de top vijf van categorieren zijn uiteraard Horeca/Toerisme/Recreatie en Milieu/Natuur/Klimaat.

 

Eikelmuis uit de vergetelheid

Het doel van het Jaar van de Eikelmuis 2022 was dat iedereen in Nederland de eikelmuis moet leren kennen. Het beestje is namelijk het meest bedreigde knaagdier van Nederland. Maar zijn de organiserende dierentuinen daar ook in geslaagd? Daar kan een volmondig Ja op geantwoord worden. In totaal verschenen er afgelopen jaar 430 berichten over de eikelmuis met een (potentieel) bereik van 223 miljoen lezers. 

Wat levert het op?

Er zijn twee manieren om te kijken naar de opbrengst van het Jaar van de Eikelmuis. Enerzijds is er de AVE (Advertising Value Equivalence). Ook wel de waarde van de artikelen als het betaalde advertenties zouden zijn geweest. Deze is enkel tijdens het afgelpen jaar al €542.000!

Een andere manier is de pr-waarde. Het idee van pr-waarde is dat de waarde van een artikel waarin er positief over je organisatie wordt gesproken waardevoller is dan ingekochte advertentieruimte. Daarom kijken we bij pr-waarde onder andere ook naar een pr-factor en het sentiment van het artikel. De pr-waarde van het Jaar van de Eikelmuis over afgelopen jaar loopt zelfs op tot 2 miljoen euro. 

 

Media Info Groep heeft voor dit artikel gezocht op de term “Het jaar van de Eikelmuis” in alle print- en webmedia

 

 

 

Stukje over de eikelmuis van de website van Trouw 21 januari 2022.