036-5495550 info@mediainfogroep.nl
De media monitoring specialist - Media Info Groep
  • Home
  • Media monitoring
    • Waarom media monitoren?
    • Online media
    • Print media
    • Social media
    • Radio en televisie
    • Internationale media
    • Media delen
    • Product placement detection
    • Logo detection
    • Persbericht versturen
  • Media intelligence
    • Kwantitatieve analyse
    • Campagne onderzoek
    • Imago beschermen
    • Benchmark onderzoek
    • Framing onderzoek
    • Issue management
    • Mediarelatiemanagement
  • Portal
  • Nieuws
    • Media Info Groep nieuws
  • Over ons
    • Onze mensen
    • In het kort
    • Vijf zekerheden
    • Geschiedenis
    • Onze partners
    • Auteursrechten
    • Vacatures
    • Privacyverklaring
    • Contact
  • Demo aanvragen
  • Inloggen
Selecteer een pagina

Uitgelicht: logodetectie in uitvoering

apr 3, 2019 | Media analyse

Stel, je bent een energiedrankmerk en je sponsort sportevenementen. Een kostbare bezigheid, maar door de sponsoring komt je logo wél ontzettend vaak in beeld. Maar wanneer en hoe vaak? Welke waarde vertegenwoordigt het? En op welke kanalen?

Met deze prangende vragen kwam twee jaar geleden een bekende aanbieder van energiedrankjes bij ons terecht. Een interessante case die op ons lijf geschreven is. Als complete media monitoring partner gingen we voor ze aan de slag.

Het is dinsdagochtend, zes uur vroeg, als er op de tv-zender Eurosport al live sport wordt uitgezonden. Aan de andere kant van de wereld vindt er een wintersportkampioenschap plaats. De logodetectie van Media Info Groep heeft het logo van onze klant opgemerkt tussen de meters sneeuw. De beelden worden doorgestuurd naar de codeerders in Nederland. Op hetzelfde moment komt er net een artikel van een groot landelijk dagblad binnen. Dit artikel is in de nacht digitaal uitgeknipt door onze productieafdeling in Jakarta en niet veel later in Nederland ontvangen.

De codeerders gaan aan de slag en beoordelen het krantenartikel minutieus. Er wordt gekeken hoe vaak het logo te zien is, of er ook gerelateerde producten in beeld komen, wat het sentiment is en onder welk onderwerp het fragment valt. Daarnaast kijken we naar de zoekwoorden. Komt het logo niet voor, maar wordt het merk wel genoemd? Of wordt de gesponsorde sporter juist uitgebreid aan het woord gelaten? Is de specifieke sport onderwerp van het artikel? Het zijn allemaal punten waar we op monitoren voor de klant.

Daarna wordt het televisiefragment beoordeeld. We letten op de logo’s of eventueel het logo van de partner van het merk. We luisteren wat er gezegd wordt en kijken hoe lang het fragment duurt. Al deze verschillende componenten voegen we aan onze rapportage toe. Inclusief de mediawaarde van deze content. De rapportage gaat vervolgens in een bestand naar de klant.

In andere gevallen duiken onze deskundige media-analisten nog in de rapportage. Ze kijken nét wat verder dan de cijfers en stellen een rapport op dat past in de wens van de klant.

Recente berichten

  • Jaar van de Eikelmuis zorgt voor meer bekendheid over bedreigd knaagdier
  • Onze donatie aan Almere Jungle
  • Soy Kroon populairste ‘Wie is de Mol’-kandidaat.
  • Wil jij actief meedenken over media·web? 
  • Mediamonitoring doe je zo!

Meer lezen over

  • #TeamMIG
  • Faselis
  • Media analyse
  • media·web
  • Nieuws
  • PR Nieuws
  • Uncategorized
  • Vakblad
© Media Info Groep 2023
Deze website maakt gebruik van cookies voor functionele en analytische doeleinden. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u daarmee akkoord. Raadpleeg onze privacyverklaring voor meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.