Geregeld duiken we in onze data om te kijken hoe het coronavirus zich ontwikkelt in de landelijke dagbladen. Zo zagen we vorig jaar de tweede golf aan de hand van media-aandacht al aankomen. Deze keer: kunnen we zien of het coronavirus ook in de media op zijn retour is? En: het sentiment van de populaire corona-act ‘The Streamers’.

Na een explosie aan media-aandacht vorig jaar, aan het begin van de virusuitbraak, zagen we dat het aantal artikelen over corona snel stabiliseerde. Nu de vaccinatiecampagne op stoom is, de besmettingen dalen en de versoepelingen worden ingezet, komt er in de media meer aandacht voor ander nieuws en lijkt de media-aandacht onderweg naar een laagterecord. 

 

Sentiment van het virus

Het sentiment lijkt zich ook ten goede van het virus te keren. Met de versoepelingen zien we een duidelijke kentering in het sentiment van de berichten. Sinds januari is een duidelijke daling te zien in de berichten die overwegend negatief worden beoordeeld en een stijging van positief beoordeelde artikelen. 

 

 

 

Sentiment ‘The Streamers’

 

Naast alle negatieve aandacht voor het coronavirus, keken we als laatste naar het sentiment van ‘The Streamers’. De gelegenheidsformatie, speciaal in coronatijd opgericht, van bekende Nederlandse artiesten, zoals Roel van Velzen, Guus Meeuwis en Typhoon, trad de afgelopen maanden veelvuldig (online) op. En dat leverde een ontzettende positieve vibe op, want de media schreven er vrijwel volledig positief over. Maar liefst 96,2 procent van de artikelen kreeg een positieve beoordeling op sentiment.

We hebben voor dit artikel gezocht op de term: ‘coronavirus’ in de koppen van de landelijke dagbladen.