Elke maand vragen we één van onze klanten naar de manier waarop zij onze diensten inzetten. Dit doen wij aan de hand van drie vaste vragen. Deze keer namen we contact op met Quinten Snijders van Transport en Logistiek Nederland (TLN). 

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

‘Wij zijn de branchevereniging voor bedrijven in transport en logistiek. Wij vertegenwoordigen zo’n 5.000 bedrijven, voornamelijk bedrijven die met vrachtwagens goederen vervoeren. Wij doen voor hen de lobby in Brussel, Den Haag en de provincies. We helpen onze leden met juridische vragen, bijvoorbeeld bezwaar maken tegen onterechte boetes. En wij maken samen met de vakbonden de cao voor alle vrachtwagenchauffeurs en ander logistiek personeel in Nederland.’

Hoe gebruiken jullie Media Monitoring?

‘Elke ochtend aan het begin van mijn werkdag bekijk ik alle nieuwe artikelen en radio- en tv-fragmenten die verschenen zijn over TLN, en over alle onderwerpen die transportbedrijven aangaan. Bijvoorbeeld over files, over plannen voor een kilometerheffing en de Brexit. Zo kom ik als woordvoerder niet voor verrassingen te staan. Dit herhaal ik later op de dag nog twee keer. Na mijn rondje door Mediaweb ’s ochtends maak ik ook een nieuwsbrief voor mijn collega’s. MIG heeft voor mij een mooi formatje voor die nieuwsbrief gemaakt in TLN-huisstijl. Elke dag ontvangen mijn collega’s die nieuwsbrief, met de optredens van onze organisatie in de media van de afgelopen 24 uur en ander interessant nieuws, waar wij als organisatie misschien iets mee moeten. Vaak reageren collega’s op die nieuwsbrief. Staat er bijvoorbeeld iets in over een plan van de overheid dat zeer slecht zou uitpakken voor onze leden, dan tikt een collega mij op de schouder en besluiten we dat we een persbericht uitbrengen om te protesteren tegen dat plan.’

Welke gouden tip hebben jullie voor andere bedrijven om Media Monitoring op deze manier in te zetten?

‘Investeer wat tijd in zo’n nieuwsbrief. Je hoeft natuurlijk niet elke dag een nieuwsbrief te sturen naar je collega’s, voor sommige organisaties is een lagere frequentie prima. Maar met zo’n nieuwsbrief breng jij de buitenwereld naar binnen bij je organisatie. Je zorgt ervoor dat collega’s op de hoogte zijn van alle belangrijke ontwikkelingen rond jouw organisatie en het werkveld van jouw organisatie. En je stelt collega’s in staat om met slimme ideeën te komen die jouw organisatie verder kunnen helpen.’

Quinten Snijders
Woordvoerder
Transport en Logistiek Nederland