Bij Media Info Groep werkt iedereen zoveel mogelijk thuis. Om je een idee te geven hoe dat er aan toegaat spraken we met Flaura, manager van ons kantoor in Jakarta (Indonesië), Sonja van de productieafdeling en Micha van de afdeling Sales. Welke impact heeft het thuiswerken voor hen en hoe komt we onze dienstverlening dagelijks tot  stand. 

Al sinds geruime tijd ligt een deel van ons productieproces in Indonesië. Terwijl Nederland nog op één oor ligt arriveren de eerste kranten en magazines digitaal in Jakarta. Door het tijdsverschil kunnen de collega’s daar namelijk direct starten met het (digitaal) knippen van de artikelen. We vroegen Flaura, manager van het kantoor, over de impact van het coronavirus op haar werkzaamheden en de maatregelen die zij genomen heeft om de collega’s veilig te kunnen laten werken: “Allereerst hebben we gekeken naar handgel en andere hygiënemaatregelen, maar al snel leek het toch beter om vanuit huis verder te opereren. Thuiswerken in Indonesië is niet vanzelfsprekend, maar mede met dank aan de technische ondersteuning vanuit Nederland werken alle collega’s nu vanuit huis. Gek genoeg werken we niet via WiFi, want dat is minder betrouwbaar als het mobiele 4g-netwerk hier, vandaar dat alle collega’s middels een dongle via het mobiele netwerk werken. Via een WhatsAppgroep houden we elkaar op de hoogte van de vorderingen. Ik mis de gezelligheid van het kantoor ontzettend, maar ben erg blij met de manier waarop het nu gaat.”

Als het productieteam in Jakarta klaar is met het knipwerk worden de artikelen teruggezonden naar Almere. Na de automatische selectie door de computersystemen worden de artikelen door onze redactieafdeling in Almere nog eens handmatig gelezen. We belden met Sonja, manager van de afdeling, over de situatie: “Inmiddels hebben alle collega’s een laptop en werken ze vanuit huis. Dit gaat prima, wel zien we een verandering in het aanbod van artikelen. Aangezien er veel meer over corona wordt geschreven is er minder plek in de kranten of tijdschriften voor andere artikelen. Ook komen magazines later uit of worden ze (helemaal) geannuleerd. Bijvoorbeeld specials die normaal verschijnen omtrent grote evenementen (de Sail, Olympische Spelen of Songfestival). Deze magazines verschijnen dit jaar helaas niet. Hierdoor ziet onze werkweek er ook anders uit. Om dit beter te kunnen verdelen, werken we ook deels vanuit het weekend. Echt superfijn dat alle collega’s hierin mee willen denken. 

Ook zijn er kranten en magazines die niet digitaal aangeleverd worden. Deze moeten weer worden ingescand. Deze specifieke scanners staan nog steeds op ons kantoor, vandaar dat er nog steeds een aantal collega’s op gezette tijden op kantoor aanwezig zijn. Het blijft een heel raar gezicht om de afdeling verder helemaal leeg te zien, maar met dank aan WhatsApp spreken we elkaar nog veel.” 

Op de afdeling Sales gaat het niet anders, geeft accountmanager Micha aan: “Wij werken als accountmanagers normaalgesproken niet vanuit huis. Toevallig had ik net voor de coronacrisis al wat werkzaamheden vanuit huis gedaan, dus de stap was wat minder groot, dan voor andere collega’s. Vanuit het bedrijf is in korte tijd geregeld dat we allemaal alles vanuit huis kunnen doen, dit gaat eigenlijk boven verwachting goed. Tegenwoordig spreek ik de klanten niet vanuit kantoor in Almere, maar vanuit mijn eigen kantoortje thuis. We hadden in eerste instantie iedere ochtend een kort telefonisch afdelingsoverleg, maar zijn sinds kort overgegaan op een videovergadering via Join.me. Daarmee zie ik gelukkig de gezichten van mijn collega’s weer. De communicatie onderling verloopt verder voornamelijk via chat, WhatsApp en de e-mail. Maar de nodige kantoorhumor en koffieautomaatgesprekjes mis ik wel.” 

Flaura, manager van ons kantoor in Jakarta (Indonesië) vanuit huis. 

Een lege productieafdeling in Almere. 

Micha, accountmanager op de afdeling Sales, vanuit zijn thuiskantoor. 

De thuiswerkplekken van de medewerkers in Jakarta.

De thuiswerkplekken van de medewerkers in Almere en omstreken.