Een goede social media strategie is tegenwoordig niet meer weg te denken. Steeds meer bedrijven proberen de kracht van hun merk duidelijk te maken door middel van creatieve content. Hierdoor worden ze door een grotere groep herkend, bouwen ze sympathie op en worden daardoor meer besproken, wat goed doet aan de naamsbekendheid en aan de relatie met hun doelgroep. Lukraak content schrijven waar je doelgroep niet op reageert is ten eerste zonde van je tijd, maar doet vooral afbouw aan je merk. Een goede social media strategie opzetten, uitvoeren en evalueren kost eenmaal tijd. Maar wanneer je investeert in je merk, zal je dat terugzien in jouw doelstellingen. Waar moet je allemaal op letten tijdens het creëren van een social media strategie? Wij leggen het uit!
De basis van een social media strategie
Voordat je content creëert is het belangrijk te weten wie jouw doelgroep is. Wat is het man/vrouw gehalte? In welke leeftijdsfase zitten ze? Wanneer zijn ze online? Op welke kanalen zijn zij actief? Wat zijn hun waarden? Kruip in het hoofd van de doelgroep en probeer ze te begrijpen. Alleen dan zal je echt in contact komen.
Kies het juiste platform
Een van de belangrijkste onderdelen van het uitzetten van jouw social media strategie. Is het bepalen van het juiste platform. Nu jij precies wie jouw doelgroep is en waar zij zich bevinden. Weet jij precies op welke social media platformen jouw doelgroep actief is. Het is namelijk veel effectiever om voor een platform te kiezen, dan met hagel te schieten op alle platformen.
Zet doelen
Een andere stap is het in kaart brengen van doelstellingen. Wat wil je door middel van je social media strategie bereiken? Is dat meer naamsbekendheid? Meer engagement? Meer verkopen? Aan de hand daarvan wordt een plan opgesteld. Houd wel rekening dat de doelstellingen helder en meetbaar moeten zijn, ga bijvoorbeeld voor een SMART-doelstelling.
Wanneer je deze gegevens hebt kun je aan de slag gaan met een content strategie. Je gaat bedenken welke content je gaat maken en op welke platform deze terecht komt. Zo houd je het overzicht en houd je bij welke content gedeeld is.
TIP: Maak een content kalender! Breng belangrijke dagen zoals feestdagen of momenten in kaart waar jij op kan inspelen. Plan je content vooraf in om een duidelijk structuur te krijgen in je content strategie.
Social media monitoring, meten is weten!
Je weet nu hoe je een social media strategie kan opzetten en uitvoeren. De laatste stap, het evalueren, is het echter belangrijkste onderdeel van een succesvolle social media strategie. Dit wordt door veel bedrijven wel eens vergeten, wat onwijs zonde is. Want meten is weten!
Met social media monitoring kan jij effectief evalueren welke berichtgeving van invloed is. Met de hoeveelheid data kan jij direct inzien welke trends er spelen die voor jouw merk van belang zijn. Zo zie je welke content effectief is, wie daarover praat en of dat invloedrijke personen zijn. Wellicht komt jouw merk negatief in het daglicht, dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten om daarop in te spelen.
Het online merk wordt steeds belangrijker en is voor een groot deel afhankelijk van je reputatie. Werken aan je reputatie houdt in dat je op de hoogte bent van alle trends en ontwikkelingen rondom je merk waardoor je adequaat kan reageren. Social media monitoring helpt jou om meer inzicht te krijgen zodat je direct kan bijsturen waar nodig is. Een strategie opzetten en uitvoeren is het begin, door een strategie te evalueren en bij te stellen boek je pas echte winst.