Na een roerige periode van 180 dagen sloot de Floriade Expo in Almere op 9 oktober haar deuren. Rondom de start van de wereldtuinbouwtentoonstelling keken we al eens naar de resultaten in media-aandacht. Deze waren overwegend positief. Nu het evenement is afgelopen duiken we nog één keer in de data van de in de media verschenen items over de Floriade.

 

Positief sentiment

De Floriade zorgde ook deze editie voor flink wat talking points. Van krant tot televisie, overal ging het over de expositie. De aanloop van deze editie kampte met negativiteit rondom bestuurswisselingen, spanningen rondom vergunningen en grote begrotingstekorten. Op basis van een slim algoritme kan Media Info Groep sinds januari 2021 het sentiment van artikelen onderzoeken. Alle artikelen in de aanloop van het event, lieten, ondanks de tegenslagen, maar liefst 86 procent positief sentiment zien. Dat is inmiddels wel iets bijgesteld, maar kan nog steeds rekenen op ongeveer 80 procent positieve berichtgeving. De huis-aan-huisbladen schrijven ook tijdens de openingsperiode het meest over het evenement, maar ze zijn wel voorbij gestreefd door de regionale dagbladen qua negatief sentiment.

Een zomer met veel aandacht

De meeste media-aandacht rondom de Floriade vindt niet na de opening plaats, maar aan de start van de zomer. Als de komkommertijd in Nederland zijn intrede doet en de Floriade in volle gang is, verschijnen er veel verslagen, tips en aankondigingen. Rond deze tijd stapt ook het college in Almere op in verband met de budgetoverschrijding. Het zorgt voor een storm aan berichtgeving. Ook rond het einde van de Floriade zien we een flinke toename. Media publiceren veel samenvattingen, wat nog een laatste opleving oplevert.

Wat levert het op?

Er zijn twee manieren om te kijken naar de opbrengst van het evenement. Enerzijds is er de AVE (Advertising Value Equivalence). Ook wel de waarde van de artikelen als het betaalde advertenties zouden zijn geweest. Deze is tijdens de duur van de Floriade ruim 3,4 miljoen euro en met de hele aanloopperiode erbij zelfs 14 miljoen euro.

Een andere manier is de pr-waarde. Het idee van pr-waarde is dat de waarde van een artikel waarin er positief over je organisatie wordt gesproken waardevoller is dan ingekochte advertentieruimte. Daarom kijken we bij pr-waarde onder andere ook naar een pr-factor en het sentiment van het artikel. De pr-waarde tijdens de Floriade was bijna 13 miljoen euro  en met aanloopperiode erbij zelfs bijna 23,5 miljoen euro.

Kortom, het zag er qua media-aandacht positief uit voor de Floriade. Een positief sentiment in de media, media-aandacht en veel waarde. Desondanks viel het bezoekersaantal tegen. Het blijkt maar weer dat niet alles te voorspellen is.

Media Info Groep heeft voor dit artikel gezocht op de term “Floriade” in alle printmedia