Met de Canal Parade in Amsterdam kwam er op zes augustus een einde aan een succesvolle Pride-week. Een goed moment om te kijken wat er in het medialandschap geschreven wordt over de queer-community en welke termen daarbij gebruikt worden. Wij doken in onze data hierover.. 

 

In het dashboard hierboven (voor grotere versie even aanklikken) zien we een aantal opvallende conclusies:

  • De pridemaand zorgt niet voor meer media-aandacht voor de gay community dan de rest van het jaar;
  • Dit is het eerste jaar dat we zien dat LGBTIQ+ vaker wordt gebruikt in artikelen dan LGBT;
  • We zien een groei in aandacht voor de termen Queer en non-binear.

Verder zien we een kleine daling over het aantal artikelen in dezelfde periode dit jaar ten opzichte van vorig jaar:

1 januari 2021 tm 31 juli 2021 2.078
1 januari 2022 tm 31 juli 2022 1.972

In het dashboard hierboven gingen we nog iets dieper in op de data (aanklikken voor groter):

  • Artikelen over LGBTIQ+ is in 2022 positiever dan in 2021;
  • Aandacht voor de LGBTIQ+ community is overwegend positief de afgelopen 2 jaar. Als we 2022 tot nu toe vergelijken met vorig jaar dan zien we ook een stijging van het aantal positieve artikelen over LGBTIQ+;
  • Als we kijken naar de verschillende groepen, dan zien we alleen bij artikelen over transgenders nog dat er meer artikelen zijn in negatieve (570 artikelen) context dan positieve context (447);
  • Het NRC is het enige landelijke dagblad wat sinds 1 januari 2021 overwegend artikelen plaatst met een negatieve lading over de LGBTIQ+.