Door meer aandacht te besteden aan het verzendproces kunnen PR-professionals nog meer succes bereiken. Met dat idee presenteerde Jeroen Goeman Borgesius van PR-Dashboard op 24 oktober zijn kijk op persberichten verzenden. Voordat hij PR-Dashboard begon was hij 10 jaar journalist ene fotograaf bij De Telegraaf en had hij daarna 15 jaar een PR-bureau met klanten zoals Disneyland Parijs, Club Med, UPS koeriers en New Balance.
Jeroen had aangekondigd dat hij op elk moment onderbroken mocht worden en daar werd regelmatig gebruik van gemaakt. Dit leidde meer dan eens tot interessante discussies tussen deelnemers onderling en met Jeroen. Ondertussen zorgde zijn presentatie op het scherm dat alle punten toch een voor een aan de beurt kwamen.
Onderwerp
Met een beetje creatief denken zijn er vaak meerdere invalshoeken te bedenken voor een persbericht. Zo kun je dus met meerdere versies van je persbericht andere en nieuwe groepen journalisten bereiken.
Als voorbeeld noemde Jeroen Disneyland Parijs. Naast reisjournalisten heeft hij trips georganiseerd met tuinbladen die de hoveniers van het Franse park te spreken kregen. Architectuur journalisten bezochten de hotels waarvan een paar door wereldberoemde architecten waren ontworpen. Met hulp van BN’ers kwamen de roddelbladen op bezoek en een wereldrecordpoging “Grootste Schoolreis” bracht weer andere pers.
Timing
Wie rekening houdt met de frequentie van de verschillende media kan ook meer publiciteit scoren. Met een aantal voorbeelden zag iedereen dat het inderdaad mogelijk is om in dezelfde week op tv te komen, in een weekendbijlage te staan en een groot verhaal in een maandblad te hebben. Als je al die media maar apart benaderd op het moment dat voor hen juist is.
Regionaal is groter dan landelijk
Zodra je buiten de randstad komt worden de regionale media beter verkocht en gelezen dan de landelijke bladen vertelde Jeroen. Je moet ze dan wel regionale aandacht geven en liefst de plaatsnaam waar zij verschijnen in je kop verwerken. Dat is inderdaad extra werk, maar in zijn verzendsysteem ziet hij dat abonnees die deze aanpak gebruiken meer geopende emails zien.
Vakpers
Klein maar fijn is deze doelgroep. en ook zij willen vaak net iets anders worden benaderd dan de publieksmedia. Vaak zijn een andere kop en intro al voldoende om hun aandacht te trekken. Maar doe je je best, dan wordt je ook vaak beloond met meer media aandacht. Jeroen vertelde dat 36% van de journalisten binnen 5 seconden besluiten of ze een persbericht helemaal gaan lezen of wegklikken.
De workshop onderstreepte het belang van een doordacht verzendproces voor persberichten. Door creatief te denken, de timing goed te plannen en specifieke doelgroepen gericht te benaderen, kunnen PR-professionals hun succes vergroten. Jeroen’s inzichten bieden praktische handvatten om de effectiviteit van persberichten te optimaliseren.